WRC-feltet har været ude på en lang rejse inden de fredag d. 7. maj kører ud på de første prøver i årets 5. VM-rally. Det foregår i New Zealand og da de enkelte teams alle er baseret i Europa kan man næppe komme længere væk.
New Zealands rally bliver traditionelt betragtet som et af de bedste rallies i VM-serien. Gode, jævne – men også krævende – grusprøver, som ofte har lagt sten til virkelige nærkampe. Således var forskellen imellem vinderen (Marcus Grönholm) og toeren (Sebastien Loeb) i 2007 kun 0,3 sekunder. Det tætteste opgør i WRC’s historie. Prøverne er – som nævnt – jævne og meget hurtige grusveje, som dog alligevel har sit eget særpræg. De New Zealandske veje er karakteriserede ved, at de er markant højere på midten af vejen, således at de skråner nedad ud mod rabatten til begge sider. Det betyder at kørerne kan køre hurtigt igennem svinget, da det nærmest fungerer som en lille stejlkurve – til gengæld skal man være meget forsigtig når man accellererer ud ad svinget, da vejen så lige pludselig skråner forkert, når man kommer over midten.
I år tilføres rallyet noget nyt, da der kommer nogle prøver med et større indhold af asfalt end tidligere. Rallyet har altid indeholdt korte asfaltstræk, men i år er hele 40% af en af prøverne på asfalt. Derudover er SuperSpecial prøverne også på asfalt, men disse er i sagens natur ikke ret lange. Det ændrer dog ikke ved, at rallyet stadig må betragtes som et grusrally og alle prøverne skal da også køres på grusdæk.
Fords to finske kørere, Hirvonen og Latvala, skal til at samle nogle point sammen efter de efter rallyet i Tyrkiet er faldet ned som nummer 3 og 4 i VM-tabellen. Ikke mindst skal de i hvert fald til at score flere points end Loeb, som er hele 41 point foran – en stor føring selv når man husker på den nye pointtabel med 25 point for en sejr. Overfor de to står som sædvanlig Loeb og Sordo i Citroëns fabriksteam, men også Petter Solberg (billedet), som i år er blevet en faktor, man må regne med, i sin Citroën C4. Han ligger på andenpladsen i mesterskabet og det kan om noget motivere ham til fortsatte topindsatser. Det New Zealandske rally har – som det eneste i år – ikke Kimi Raikkonen på startlisten. Vi må altså vente til næste rally for at se om den forhenværende Formel 1 kører kan fortsætte sin fremgang på grusvejene.
Spanske Dani Sordo stiller til start i en helt nybygget Citroën C4. Det er chassis nummer 21 og det er planen, at denne bil bliver den sidste C4 som bygges til WRC.
Rallyet tæller også som en afdeling af P-WRC og af S-WRC mesterskabet. 21 hastighedsprøver skal kørerne igennem inden mål søndag middag (lokal tid).
Foto: Tony Welam