Det New Zealandske VM-rally blev en sand gyser. Forud for sidste prøve havde hele 4 kørere stadig en chance for sejr og det hele blev afgjort kun 3 sving før mål. Latvala vandt med et forspring på 2.4 sekunder.

Rallyets første dag udviklede sig til en tæt kamp imellem 4 kørere, som efter dagens 9 hastighedsprøver kun var skilt af 8.7 sekunder. Hvad var endnu mere bemærkelsesværdigt var, at hverken Sebastien Loeb eller Mikko Hirvonen var blandt disse 4 kørere. Det kunne straks lede tankerne hen på, at der igen havde været taktik blandet ind i kørslen. Vi har tidligere i år set, at kørerne bevidst har ladet sig falde tilbage, så de har haft startpositioner længere nede i feltet på andendagen til grusrallies, men efter dette blev udnyttet i det ekstreme i Jordan har FIA påpeget, at dette ikke længere tolereres – uden dog at fortælle, hvordan man reelt vil holde styr på, om kørerne ikke kører 100%.

Men i hvert fald har man fået sat en stopper for at kørerne bevidst kommer for tidligt eller for sent til tidskontrollerne og på den måde bytter plads og i Loebs tilfælde var der også en helt klar grund til, at han var faldet tilbage. På dagens 4. prøve kom han ikke rigtigt ind på en smal bro og slog venste dør i rækværket. Selve uheldet sinkede ham ikke meget, men hans dør kunne kunne ikke længere lukkes. Han brugte en del tid på at kæmpe med den og satte et minut og 40 sekunder til. Hirvonen derimod havde ikke rigtig nogen forklaring på, at han var 20 sekunder efter den førende, andet end at han ikke følte sig tilpas i bilen. Noget, som kunne lugte lidt af taktik, men eftersom han aldrig rigtig kom til at spille nogen rolle senere i rallyet, så var New Zealand helt klart ikke finnens rally.

I løbet af lørdagen så to Citroën-kørere ud til at sætte sig på rallyet. Først Sebastien Ogier, som i løbet af nogle få prøver fik revet sig fri af af den gruppe på 4 kørere, som lå forrest. Men selv om han i løbet af dagen fik kørt sig over et halvt minut foran Latvala, som var den af de 4, som bedst hang på, så var han ikke dagens hurtigste kører. Slet ikke! Bagfra kom Sebastien Loeb stormende. Det har han ofte gjort på andendagen i et rally, men selv efter hans standard, var hans fremmarch helt ekstraordinær. Som oftest var han en to-cifret antal sekunder hurtigere end nogen anden på prøverne og i løbet af dagen rykkede han fra en 6. plads, 1 minut og 40 sekunder bagude, til en andenplads, hvor han kun var 5 sekunder efter Ogier.

Alt var således lagt op til en dyst imellem de to franskmænd. Ja, måske knap nok, for alle ventede at Loeb bare ville storme videre i front. Men igen var der overraskelser i vente. Der var kun 4 prøver tilbage søndag og på den anden af dem begik Loeb sin anden fejl i rallyet. Han kørte af vejen, men kunne fortsætte og var nu 2o sekunder efter Ogier. Ogier havde imidlertid ikke været så hurtig. Han syntes ikke om at køre først i sporet, så Latvala og Solberg var nu imellem Loeb og Ogier. Med 4 kørere indenfor 20 sekunder og med forreste mand tydeligt utilpas ved at køre først, stod alt åbent forud for de sidste to prøver.

Denne gang var sidste prøve ikke en kort SuperSpecial. Kørerne skulle slutte med en prøve på næsten 30 kilometers længde og de 4 forreste samlede sig yderligere sammen inden. 17,7 sekunder skilte Ogier forreste fra Loeb som nummer 4 med Latvala og Solberg imellem. Alle 4 var klar over, at de havde en chance for sejren og alle 4 gjorde deres yderste. Det kostede dyrt for Petter Solberg, som kørte af på prøven og slet ikke kom igennem. Loeb lavede også en lille fejl, som satte ham ud af kampen om førstepladsen, men i kraft af Solbergs uheld rykkede han op på 3. pladsen.

Det blev altså en kamp imellem Ogier og Latvala og den bølgede frem og tilbage igennem hele prøven. Først satte Ogier tid til med en snurretur og på mellemtiderne kunne man se, at Latvala nu var foran. Ogier gav sig dog ikke og kæmpede sig tilbage i front igen, men kun 3 sving før mål på prøven snurrede han igen og Latvala kunne køre i mål med et forspring på sølle 2.4 sekunder. En fatastisk spændende slutning på et helt uforudsigeligt rally.

I VM-stillingen beholder Loeb stadig en solid føring, mens det nu er Latvala, som er første udfordrer. Til trods for, at alt ikke lige gik efter Loebs program, så rykker han alligevel yderligere i front.

Foto: Ford

Resultat:
1: Jari-Matti Latvala(FIN)/Miikka Antilla(FIN) – Ford Focus RS WRC 09
2: Sebastien Ogier(F)/Julien Ingrassia(F) – Citroën C4 WRC (+2,4)
3: Sebastien Loeb(F)/Daniel Elena(MC) – Citroën C4 WRC (+15,2)
4: Mikko Hirvonen(FIN)/Jarmo Lehtinen(FIN) – Ford Focus RS WRC 09 (+21,3)
5: Dani Sordo(E)/Marc Marti(E) – Citroën C4 WRC (+25,8)
6: Matthew Wilson(GB)/Scott Martin(GB) – Ford Focus RS WRC 08 (+3:26,0)
7: Henning Solberg(N)/Ilka Minor(A) – Ford Focus RS WRC 08 (+6:15,3)
8: Jari Ketomaa(FIN)/Mika Stenberg(FIN) – Ford Fiesta S2000 (+10:19,3)
9: Federico Villagra(RA)/Jorge Perez Companc(RA) – Ford Focus RS WRC 08 (+10:49,8)
10: Xavier Pons(E)/Alex Haro(E) – Ford Fiesta S2000 (+11:13,4)

VM-stillingen – kørere:
1: Sebastien Loeb – 106
2: Jari-Matti Latvala – 72
3: Mikko Hirvonen – 64
4: Sebastien Ogier – 63
5: Petter Solberg – 53
6: Dani Sordo – 34
7: Matthew Wilson – 30
8: Henning Solberg – 24
9: Federico Villagra – 22
10: Kimi Raikkonen – 14

VM-stillingen – teams:
1: Citroën Total World Rally Team – 156
2: BP Ford Abu Dhabi World Rally Team – 151
3: Citroën Junior Team – 75
4: Stobart M-Sport Ford Rally Team – 74
5: Munchi’s Ford World Rally Team – 32