Årets VM i rally kan afgøres endeligt i Japan i denne week-end, men i praksis sker det nok ikke endnu. Med 4 rallies tilbage i serien er der stadig 100 point at slås om, og så kan Loebs massive forspring på 58 point til nærmeste konkurrent stadig nåes.
De eneste andre, som stadig har en chance for at vinde mesterskabet er Citroëns Sebastien Ogier og Fords Jari-Matti Latvala, men selv om en af dem slutter sæsonen af med at vinde samtlige rallies, så er deres mesterskabschancer stadig spinkle. Loeb kan nøjes med 4. pladser i de sidste 4 rallies og alligevel holde sig udenfor rækkevidde…….og så hører det med her, at Loeb indtil videre har været på podiet i samtlige rallies, der er kørt i år. En helt imponerende statistik.
Derfor kan Rally Japan godt blive en ganske spændende affære. Loeb melder sådan lidt forskelligt ud til pressen her inden starten. På den ene side vil han ikke gerne tænke på mesterskabet endnu og vil derfor lægge hårdt ud, så han ikke kommer bagud på de første prøver, som det tidligere er sket i Japan. På den anden side, så KAN han ikke lade være med at tænke på mesterskabet, hvis kampen skulle blive hård.
Og det kan den let blive. De øvrige topkørere har nemlig kun ét at gå efter: Sejren! Enten fordi det er nødvendigt for at holde mesterskabsdrømmene i live – eller netop fordi, der ikke længere er nogen mesterskabsdrøm og alt derfor kan sættes på et brædt.
Det gælder for Mikko Hirvonen, som er ude af VM-spillet, men som har en imponerende fortid i Japan, hvor han har vundet de to sidste gange, rallyet har talt til VM (2007 og 2008). Latvalas selvtillid må også være i top i øjeblikket efter hans sejr i Rally Finland, så her er en mulighed for Ford til at tage revanche for nogle af de sviende nederlag, de har lidt til Citroen i år.
Petter Solberg er en anden af de kørere, som intet har at tabe. Han har udtalt i år, at hans store målsætning er at vinde et rally. Det har han jo gjort talrige gange før, men som ‘privatkører’, hvad han i realiteten er i denne sæson, vil det være noget ganske særligt for ham. Japan kunne være et godt sted at gøre det, da han har mange hengivne fans i landet efter de mange år, han kørte for Subaru.
Selve rallyet er langt overvejende et grusrally, men alligevel et lidt specielt et af slagsen. Flere kørere har udtrykt bekymring for vejene, som tidligere hurtigt blev opkørte og derfor var en barsk oplevelse ved anden gennemkørsel. Løbsledelsen har repareret på vejene, men man kan stadig se de opkørte steder, hvor ruten var særlig slem sidst – hvilket er to år siden – så reparationerne holder formentlig ikke længe.
Der er 26 hastighedsprøver i rallyet, men bag dette relativt høje tal gemmer der sig også en lille specialitet. Det er rallyets tilskuerprøve, som for det første bliver afviklet indendørs (på asfalt) og for det andet skal køres ikke mindre end 8 gange! Første gang bliver allerede torsdag aften med to gennemkørsler og herefter sluttes hver dag af med to gennemkørsler af prøven indtil rallyet er slut på søndag.
Foto: Rally Japan