Enhver finsk rallykørers drøm er at vinde Rally Finland. Der er absolut intet, som rangerer højere. I år lykkedes det for første gang for Jari-Matti Latvala (billedet) og han erkendte også straks, at det var noget han havde drømt om, siden han var helt lille.

Og når drømmen nu endelig gik i opfyldelse, så må det være ekstra tilfredsstillende, at det også skete på den helt rigtige måde. Latvala fik ikke noget forærende. Der måtte kæmpes hele vejen og den afsluttende sejrsmargin på 10,1 sekunder over Sebastien Ogier fortæller klart, at der var fuld skrue på til sidste meter.

Ford-kørerne vendte stærkt tilbage i Finland. Efter en nærmest ynkelig optræden i Bulgarien var især Mikko Hirvonen flyvende, så snart bilerne ramte de finske skove. Publikumsprøven torsdag aften vandt Petter Solberg, men derefter var Hirvonen hurtigst på de to næste prøver og gik i spidsen af feltet. Men på prøve 4 var det slut, da Hirvonen kørte galt i den helt store stil. Efter et af de mange hop drejede hans Focus pludseligt brat mod venstre og så blev det nok engang bevist, hvor godt en moderne rallybil beskytter kørerne. Som det kan ses på videooptagelser her på Racemag – https://motorsportdanmark.dk/2010/07/31/youtube-mikko-hirvonen-crasher-ud-af-neste-oil-rally-finland/
– var der ikke meget tilbage af bilen, men begge kørere slap helt uskadte.

Føringen blev overtaget af Petter Solberg, men i løbet af de næste prøver blev han overhalet af Latvala. Sebastien Loeb havde også været med blandt de forreste fra starten, men på prøve 3 skete der noget, som – ufrivilligt – fik Loeb til at demonstrere, hvor hurtige de finske hastighedsprøver er. På den tredje prøve mistede Loeb noget af fronten på bilen efter et hop. Normalt virker der ikke som om den slags påvirker bilerne synderligt. Man har ofte set en bil komme i mål uden kofanger eller plasticstumper hængende hist og her uden det har haft nogen betydning for prøvetiden, men i Finland går det så hurtigt, at bilens aerodynamik for alvor har betydning for køreegenskaberne. De manglende stumper betød, at Loeb straks var oppe på at sætte et tocifret antal sekunder til pr. prøve, inden han kunne få repareret bilen.

Latvala sluttede fredagen med et lille forspring på 9,1 sekund til Petter Solberg, mens de to Sebastien, Ogier og Loeb, var henholdsvis 20 og 30 sekunder efter. Der var således lagt op til en spændende kamp imellem Latvala og Solberg, men den kamp blev aldrig til noget. Efter han igennem hele fredagen havde været med helt fremme på hastighedsprøverne, begyndte Solberg at sætte tid til lørdag morgen. Han mente selv, at det var fordi han i 2009 var udgået inden netop disse prøver skulle køres, men faktum var, at det nu var Ogier, som rykkede ind på Latvala. Finnen var dog i stand til at svare igen og selv om Ogier hele lørdagen igennem ofte var hurtigere end Latvala, så begik finnen ingen fejl og han var i stand til at bevare et forspring til mål og til sin drømmesejr.

Loeb fulgte efter Ogier i mål på en 3. plads og virkede ikke specielt skuffet. Han udtalte, at 3. pladsen var et godt skridt på vej mod mesterskabet og det skal man ikke være matematiker for at kunne regne ud. Rally Finland var nok det rally her sidst på sæsonen, hvor Loebs chancer for en sejr var mindst. At komme herfra uden der er nogen, som for alvor er rykket tæt på ham, kan kun regnes som en bonus.

Foto: Ford

Resultat:
1: Jari-Matti Latvala(FIN)/Miikka Anttila(FIN) – Ford Focus RS WRC 09
2: Sebastien Ogier(F)/Julien Ingrassia(F) – Citroën C4 WRC (+10,1)
3: Sebastien Loeb(F)/Daniel Elena(MC) – Citroën C4 WRC (+26,0)
4: Petter Solberg(NOR)/Chris Patterson(GB) – Citroën C4 WRC (+30,7)
5: Dani Sordo(E)/Marc Marti(E) – Citroën C4 WRC (+1:45,0)
6: Matthew Wilson(GB)/Scott Martin(GB) – Ford Focus RS WRC 08 (+5:43,7)
7: Mads Östberg(N)/J Andersson(S) – Subaru Impreza WRC 06 (+5:50,8)
8: Juha Kankkunen(FIN)/Juha Repo(FIN) – Ford Focus RS WRC 08 (+7:49,0)
9: Juho Hanninen(FIN)/Mikko Markkula(FIN) – Skoda Fabia S2000 (+9:05,0)
10: Per-Gunnar Andersson(SWE)/Anders Fredriksson(SWE) – Skoda Fabia S2000 (+10:15,7)

VM-stillingen – kørere:
1: Sebastien Loeb – 166
2: Sebastien Ogier – 118
3: Jari-Matti Latvala – 105
4: Petter Solberg – 90
5: Mikko Hirvonen – 86
6: Dani Sordo – 77
7: Matthew Wilson – 48
8: Federico Villagra – 26
9: Henning Solberg – 25
10: Mads Östberg – 16

VM-stillingen – teams:
1: Citroën Total World Rally Team – 265
2: BP Ford Abu Dhabi World Rally Team – 210
3: Citroën Junior Team – 145
4: Stobart M-Sport Ford Rally Team – 108
5: Munchi’s Ford World Rally Team – 40