Når WRC-feltet mødes igen i Bulgarien i den kommende week-end er der tale om en ny oplevelse. Ingen af frontkæmperne i VM-serien har erfaring med rallyet ligesom deres teams heller ikke har kørt rallyet tidligere. Ja, faktisk gælder manglen på erfaring ikke kun rallyet. Landet Bulgarien har i det hele taget ikke været overrendt af VM-kørere eller teams og det er da også første gang nogensinde at landet optræder i VM-sammenhæng.
Lidt ved man naturligvis om rallyet, som ser ud til at byde på helt nye udfordringer for kørerne. Prøverne er meget højt beliggende, da løbet afvikles i et skiområde, men på denne tid af året er det selvfølgelig ikke sne, som vil møde kørerne. I stedet kan man vente intens varme og dette, kombineret med prøver helt op over 2000 meters højde, vil påvirke motorernes ydelse. Vejene er asfalt – men ikke alle er af en kvalitet, som vi nordeuropæere normalt forbinder med en asfaltvej. Traditionelt har rallyet været stykket sammen af relativt store – og gode – veje kombineret med mindre – og væsentligt ringere – småveje. I år har løbsledelsen dog lovet, at rutens sammensætning vil indeholde flere af det store veje, hvilket så har drejet forventningerne hen i retning ad, at det vil blive et meget hurtigt rally.
En særlig ting ved prøverne er, at der ved regnskyl kan blive trukket meget jord og skidt ned af bjergsiderne og ud på vejen. Noget, som har betydet at løbsledelsen har brugt megen energi på at rengøre vejene indtil flere gange i tiden op til rallyet. Vejrudsigten lover dog tørt sommervejr under rallyet, så der opstår formentligt ikke overraskelser af denne årsag under løbet. Noget sådant vil kørerne dog være velforberedte på, da de til dette rally kan benytte sig af gruspiloter til at køre prøverne igennem umiddelbart inden starten.
Favoritværdigheden burde det være vanskeligt at tildele. Rallyet er helt nyt og hvis vi ser på de foregående 3 rallies i WRC, så har de budt på 3 forskellige vindere: Latvala, Loeb og Ogier. Men realistisk set er det vanskeligt at forestille sig, at vinderen ikke sidder i den Citroën. Citroëns kørere er uhyggeligt stærke på asfalt og selv om asfalten er ny og ukendt vil deres erfaring sikkert være udslagsgivende. Udover Loeb og Ogier er der jo også en 3. Citroën kører, som er særdeles velbekendt med asfalt som underlag: Kimi Raikkonen. Dette bliver hans første VM-rally på asfalt og forventningerne til ham har fået et skub opad, efter han for nylig deltog i et asfalt-rally i Italien som forberedelse. Her var han kun marginalt langsommere end Sebastien Ogier. Mikko Hirvonen har også forberedt sig i et asfalt-rally. For hans vedkommende var det i Serbien, hvor prøverne skulle være sammenlignelige med de bulgarske. Han vandt rallyet sikkert, men var prøverne sammenlignelige, så var konkurrenterne det til gengæld ikke.
Rallyets første prøve køres fredag d. 9/7 om morgenen og løbet slutter søndag eftermiddag.
Foto: www.rallybulgaria.com