VM-rally serien rykker til Sydamerika til årets 5. afdeling. Focus ligger på, om nogen kan stoppe Citroën og Sebastien Loeb i fortsat at tromle al modstand ned.
Skal Loeb stoppes er det også netop Focus, der skal til. Nærmere betegnet en Ford Focus og det kan også slås fast, at det er Mikko Hirvonen, som skal sidde i den. Det er et stort pres, som er lagt på Hirvonens skuldre, for denne gang kan han ikke forvente sig nogen hjælp fra sin teamkammerat Jari-Matti Latvala.
Latvala har tidligere i år flere gange vist, at han er i stand til at køre i et tempo, så han kan presse Loeb – men han har lige så ofte også vist, at han ikke er i stand til at gøre det uden en overhængende risiko for totalhavari. Seneste i Portugal, hvor han og andenkører Miikko Anttila kan takke heldet for at slippe godt fra at styrte 150 meter ned ad en bjergside. Ikke noget at sige til, at Latvala nu tager til Argentina med det ene formål at få sin bil frem til målflaget i ét stykke. Dermed må han forventes at køre sit eget tempo og formentlig ikke engang driste sig til at dyste med Dani Sordo i den anden Citroën C4.
Blandt de øvrige deltagere bliver det spændende at følge Petter Solberg. Blandt topbilerne kører han med sin Citroën Xsara i suverænt den ældste bil, men han føler sig øjensynligt godt tilpas i den og stiller i Argentina op med en ny, opdateret motor.
Rallyet er en stor ting i Argentina. Således leverede Citroën en lille forsmag i sidste week-end, hvor man afviklede et lille roadshow i Buenos Aires. En mikroprøve på omkring 300 meter, hvor Loeb og Sordo kunne kaste C4’erne rundt tiltrak ikke mindre end 50.000 tilskuere! Det tal bliver meget større i den kommende week-end.
Foto: Rally Argentina