SUPER / DANSK SUPER RALLY

DANSK RALLYSPORT er i en guldalder som aldrig ført set. Over 70 startende mandskaber, men det er kvaliteten her i som er dybt imponerende.

RC2 og RC4 er klasserne hvor nye biler og mandskaber har investeret massivt, og med cirka 15 biler i bare hver af de to klasser er simpelthen fantastisk imponerende

MNJ, klubben bag løbet havde lagt sig i selen for at tilbyde det imponerede startfelt ligeså imponerede prøver, og der var 5 forskellige prøver og 10 i alt, og prøvernes kvalitet var til fem kokkehuer.

Nysum banen var rallyets omdrejningspunkt, herfra var der tre gange service, og alle var som køer på græs første gang, glæde og lysten til at komme i gear var tydelig at mærke.

HVEM var favoritten til den generelle sejr var simpelthen umulig lige at udpege, MEEN, forhånds favoritterne Kristian Poulsen/Ole R Frederiksen i VW Polo fik en konge start på rallyet, og viste deres hurtighed og erfaring, hurtig på de rigtige tidspunkter og steder i rallyet, og ’fart med fornuft’ på steder hvor det var mere vigtig ikke at lave fejl end at være hurtigst, flot general klassesejr til de to erfarne i den hurtige Polo.

SEJRSMARGENEN var på 18,6 ned til Michael Sørensen/Erik Kristensen i Skoda Fabia, og det var klart det mandskab som kunne holde Kristian og Ole til ilden, også et flot løb af dette hurtige mandskab.

COMEBACK i dansk rallysport, efter fravær siden 2015, og så på en generel tredjeplads, Christian K Jensen/Freddy Pedersen i brianmadsensport.com’s nye Citroën C3, det var bare SPOT ON DONE.

Det var dog med en lidt trist mine at Christian og Freddy tog tredjepladsen, for dagens generelle tredjeplads lå til team kammeraterne, Kim Madsen/Line Lykke i en tilsvarende Citroën C3, men en high speed afkørsel på løbets ottende hastighedsprøve satte en brat stopper for deres ellers flotte kørte rally indtil da.

Herefter var feltet tæt samlet, og det tegner til en sæson hvor fejlfri og hurtig kørsel og stabilt materiel er opskriften, og i år mere beskrivende end nogensinde.

DAGENS DOBBELTE OPTURE

, dagens største er Mikkel Njor i en fabriks ny Opel Corsa RC4 fra brianmadsensport.com, han havde aldrig kørt en eneste meter i bilen før løbet, ny codriver på dagen (Karsten Isaksen), sekventiel gearkasse og turbo var også nyt, og ALLIGEVEL viste vinderen af DM i Gruppe E fra sidste sæson at der er en del rugbrøds krummer i den knægt. Karstens erfaring var ro i kørslen og med masser af gode råd, men ’råvarerne’ i kørslen er et uomtvisteligt køretalent, BANG en klassesejr samt 14. generelt, det er bare råt talent fra øverste hylde.

DEN ANDEN optur er Oliver Saust/Peter Holm Rasmussen, som blev sølvvindere i Gruppe E sidste sæson, Oliver har investeret i en Opel Adam R2, og ud af de 16 biler i klassen, blev han 2’er i denne jernhårde klasse og 16 generelt, også her oser det af køretalent og gåpåmod, fantastisk, farten i kørslen og timingen er bare 10-4 og en skumbanan.

Hurtigste 1600 bil blev, NO SURPRISE, Jacob Lund Madsen/Line Nedergaard i Suzuki Swift, samlede 9’er generelt og så med 15 hurtige R5 (nu RC2) biler på startlisten, jamen den dreng er bare et naturtalent i at køre og betjene en rallybil på den allerhurtigste måde.

Kim Boisen havde datteren Emilie Mopse Boisen med i codriver sædet, og hun er grøn i det regi, som i HELT GRØN. Men en klassesejr samt 13 generelt i den hurtige BMW gav gode DM point, og Emilie bestod opgaven, og er nu på vej mod mere erfaring i det varme sæde.

Kenneth Madsen/Mette Felthaus i Suzuki Swift havde gearkasse problemer allerede fra Prøve 2, og ’haltede’ bilen i mål på en samlet 8 plads generelt, problemerne med gearkassen gav bremse problemer, og Kenneth var træt af situationen, han ville allerhelst havde kæmpet med om sejren.

DET nye team, med Ib Kragh/ Ditte Kammersgaard i deres nye Skoda Fabia R5 Evo, og den nye teamkammerat i Ib’s gamle bil, Marco Gersager/Carina Møller gjorde begge en god figur, Ib/Ditte som samlede 4’ere og Marco og Carina på en flot generel 7. plads, og Marco var glad for at være tilbage, og han viste også god speed.

OGSÅ tilbage, på den generelle syvendeplads, og med hurtigste tid generelt på den sidste hastighedsprøve var, Simon Vallentin/Peter Egholm i en Hyundai i20 R5, bare rolig, de bliver også hurtigere fra løb til løb.

Martin Johansen luftede sin nye codriver Dan Johannsen i Boisen Motorsports bilen, Peugeot 208 R5, på den generelle femteplads, og med power stage point med hjem på mesterskabs kontoen, Martin Johansen var meget tilfreds med dagens indsats og resultat.

En anden comeback guy var Steen Andersen som havde Henrik Dernoff med i det varme højre sæde i Mitsubishi’en, det gav en klassesejr samt 11. pladsen samlet set, Steen kører altid helhjertet med højrefoden !

Der var så mange fortjente klassesejre, og så mange indtryk fra dagens rally, men lad os alle give en stor APPLAUS til Motorsport Nordjylland, og til løbsledelsen

Løbslederen Bjarne Sørensen,  og hans disciple, Martin H Sall, Kim Naujokat Jensen, Kristian Wulff Nielsen, Henrik Ladefoged  og Preben Stenballe, samt alle officials og de andre hjælpere med MNJ _ uden dem intet rally, intet felt og ingen oplevelser for os rallynørder.

/Allan POST

/Billeder af Allan POST og Åge Kirketerp ham selv.