Det så lovende ud for Michael Christensen og Porsche holdkammeraterne Kevin Estre og Neel Jani, da anden afdeling af VM for sportsvogne, FIA WEC, blev afviklet over otte timer søndag.

Kevin Estre tog føringen fra start i LM GTEPro klassen i trioens Porsche 911 RSR. På friske dæk formåede Estre at holde Porschen i front, men da Neel Jani og senere Michael Christensen kom i bilen, måtte de begge kæmpe med store problemer på brugte dæk. Michael Christensen er kendt som en af de stærkeste kørere til at holde liv i brugte dæk over flere stints, men selv han måtte erkende, at dækkene ikke var til at arbejde med og måtte tage et pitstop 10 omgange før det var planagt. Porschen blev overhalet af Ferrari, men det så ud til, at de kunne forsvare andenpladsen mod løbets anden Ferrari. Men en gulflagsperiode gældende for hele banen med lige over 20 minutter tilbage, banede vejen for et næsten gratis pitstop for Ferrari og dermed faldt Christensens Porsche ned på tredjepladsen medens Ferrari kørte en 1-2 sejr i hus.

“Selvom vi sluttede på podiet, så føles det ikke godt” fortalte Michael Christensen efter løbet. “Vi fik store dækproblemer, som vi ikke formåede at finde en løsning på. Bilen kørte perfekt, men dækkene fik blister (bobler) og dækket faldt af i store gummistykker. Normalt ved jeg, hvordan vi arbejder os igennem de problemer, men intet hjalp og da jeg kørte i pit, kunne de konstatere, at jeg manglede halvdelen af dækkenes trædeflade. Det lader til, at de lavere temperaturer på løbsdagen gav større fart og sled dækkene anderledes og hårdere end forventet. Estre fik de hårde dæk på til sidst og så var vi igen hurtige og det så ud til, at vi kunne holde andenpladsen, men det ændrede en full course yellow på, da Ferrari kunne køre i pit og stadig nå ud foran os. Det var ikke den bedste forberedelse til Le Mans, men vi har fået en masse data som vi skal hjem og analysere”.

Foto: Porsche AG