Hej allesammen!

Mens du læser dette, er jeg allerede down under i Australien. Under vores test med Audi R15 TDI i USA modtog jeg nyheden om, at FIA’s præsident Jean Todt forventer min opkald. Han opfordrede mig til at støtte sportskommissærerne i Formel 1 Grand Prix’et i Australien. Efter samråd med Dr. Ullrich sagde jeg spontant ja. Jeg har altid talt for at kommissærerne skulle bruge en erfaren og neutral kører ved deres side, fordi disse bestemte situationer bedst kan bedømme på erfaringer.

Invitationen fra Jean Todt gjorde mig så glad. Det er en ære for mig at acceptere denne ansvarsfulde opgave, og det viser mig, hvor vigtigt 24-timersløbet på Le Mans er.

Efter tests i sidste uge i Florida tog jeg endnu en afstikker til Sebring. Jeg kom lige netop til banen i det øjeblik, da nationalmelodien blev spillet på gridden. Lige netop efter vores sejr sidste år, sammen med Allan og Dindo, var det en underlig følelse ikke selv at køre med og at se en Audi deltage.

Alligevel var det rart at være der og absorbere den gode som altid stemning. De mange fans har især i GT2-klassen set et spændende race i de første timer.

Audi R15 TDI plus under test på Sebring i 2010

Peugeot gav på Sebring et godt show. Selvfølgelig havde de ingen reel modstander i dette løb, og blev aldrig rigtigt sat under pres, men bilerne var hurtige og kørte som et urværk. Dette bekræfter mig igen i den tro, at Le Mans 2010 bliver meget hårdt.

Med R15 plus har vi helt sikkert taget et skridt fremad. Vi har dog i den første test på racerbanen slået fast, at der stadig er et stykke arbejde at gøre. På Le Mans har vi brug for en hurtig og effektiv, men også en god bil at køre.

Jeg ved, at Audi Sport-teknikerne, baseret på erfaringer fra denne uge, hurtigt finder en løsning med finjustering. Vi må ikke glemme, at vi med R15 plus kun er i begyndelsen af testprogrammet.

Jeg selv kan kun videregive, hvad mine kørerkollegaer og teknikere fra Audi Sport Team Joest fortæller. Selv om jeg allerede har siddet i cockpittet, men jeg kunne som forventet endnu ikke teste, fordi jeg kan træde koblingspedalen igennem med min skadet fod. Men indtil starten på Le Mans har jeg stadig 78 dage – fra nu af dog uden krykker!

Deres

Tom Kristensen

Fotos: Audi Motorsport