Tom Kristensen vender tilbage til Audis R18 e-tron quattro efter et løb i R18 ultra i Brasilien.

Det sker da Audi ændrer strategien med at medbringe begge de to R18-varianter til næste WEC-løb i Bahrain, som det var tilfældet senest i sekstimersløbet i Sao Paolo.

Dermed står Audi igen med to dieselhybridracere over for modstanden fra Toyota, der senest triumferede med deres TS030 benzinhybrid.

Og netop Toyotas sejr er årsagen til Audis modtræk – R18 e-tron quattro viste i Sao Paolo mere fart og mindre dækslid end den baghjulstrukne R18 ultra.

– Allan og jeg forventer meget af R18 e-tron quattro, efter vi var i stand til at gøre god brug af bilens styrker på Le Mans. Siden vi sidst konkurrerede i hybriden er udviklingen fortsat. Det vil forhåbentlig hjælpe os i kampen om titlen, siger Tom Kristensen i en meddelelse.

I Bahrain kan hvert team forvente usædvanlige forhold. Løbet bliver holdt i midten af ørkenen på Sakhir-banen syd for hovedstaden Manama. Ekstreme temperaturer, høj luftfugtighed og sandpartikler betyder barske forhold for kørere og materiel. For Tom Kristensen og resten af Audi-teamet er banen i ørkenstaten helt ny og uprøvet. Sæsonens sjette løb er planlagt til at foregå mellem 16 – 22 lokal tid, hvilket betyder, at det meste af løbet vil blive kørt i mørke.

– I Bahrain er der ganske mange udfordringer som venter os, og det ser vi alle frem til. Det begynder med det varme klima, men ørkensandet og kørslen i mørket er også ret specielt, slutter han.