Når Le Mans denne weekend afvikles for 77. gang, så bliver det med et Audi-mandskab fyldt med selvtillid og tro på den nye Audi R15. Og Ingolstadt-teamets 2009-våben har også en del at leve op til. Begge dens forgængere – Audi R8 og R10 TDI – vandt i deres respektive debutløb på den legendariske bane.
R15 TDI har været igennem generalprøven i 30-timers test på Le Castellet-banen i slutningen af maj. Nu er Audi Sport Team Joest så klar til at følge op på sejren fra Sebring i marts, hvor Tom Kristensen og Co. gav bilen den bedst tænkelige debut.
– I marts havde vi med den nye Audi R15 TDI et fantastisk løb mod hård konkurrence på Sebring. Siden har vi arbejdet hårdt, men er også pålagt 30 kilos strafvægt. Derfor måtte vi udvide vores testprogram, så vi for det første var på den sikre side med den ekstra vægt, siger Tom Kristensen.
– Vi ville for det andet naturligvis også optimere bilen, så vi trods vægten kan køre længst muligt med samme sæt dæk, siger Tom Kristensen videre og hentyder til sidste års Le Mans, hvor Audi-mandskabet slog de hurtigere Peugeot-racere netop på denne disciplin.

– Sidste år oplevede vi jo en ægte klassiker. Vores omgangstider var ikke de hurtigste, men vi vandt takket være godt teamarbejde og effektivitet. Med R15 TDI håber vi at kunne lukke performance-hullet. Vi vil øve fuldt pres på Peugeot-mandskabet, men også på Aston Martin og de øvrige modstandere, siger Tom Kristensen videre i en pressemeddelelse.
Ullrich: Sværeste Le Mans-løb for Audi
Audis motorsportschef Dr. Wolfgang Ullrich har med god grund samme klare mål som Tom Kristensen. Samtidig tror den øverste boss i Audis motorsporsafdeling dog også, at dette års Le Mans bliver den hårdeste prøve endnu for Ingolstadt-teamet.
– Målet er klart – vi skal bygge videre på de seneste år og fortsætte vores succesrate i Le Mans. Vi ved dog også, at vores konkurrenter har forbedret sig på en masse kriterier siden sidste år, og vi forventer derfor vores sværeste Le Mans-løb nogensinde, siger Dr. Ullrich.
Tom Kristensen deler Audi R15 TDI #1 med Dindo Capello og Allan McNish. Bil #2 køres af Lucas Luhr, Mike Rockenfeller og Marco Werner. Bag rattet i bil #3 er Timo Bernhard og Romain Dumas og Alexandre Prémat.
Foto: Audi Motorsport