Det var godt for teamet, at Dindo (Capello) og Allan (McNish) vandt otteimersløbet sidste weekend i Le Castellet med en helt perfekt præstation, første gang, at teamet har arbejdet med R15 plus løbsbetingelser. Vi ved nu, vi er på vej i den rigtige retning med den nye bil. Det eneste problem der var i løbet var et løst sidespejl – selvom det ikke er et godt varsel for Le Mans!

Med al respekt for ORECA-teamet, så ved vi udmærket, at Peugeots fabriksteam vil sætte barren endnu højere på Le Mans.

I testen i Le Castellet var alle de vigtigste nøglepersoner, som også hører til Le Mans-holdet, til stede. Selvfølgelig vil holdet være en smule større, fordi vi brugte én bil i stedet for tre R15 TDI. Tre biler betyder tre chancer for at vinde.

Generelt behøver man en masse gode folk på Le Mans. Jeg vil påstå, at et nyt hold første gang på Le Mans ikke vil have sejrschancer. Det kræver knowhow, intelligens, tillid, og den sande racers instinkt. Alle i paddocken ved også, at der kun en gang årligt er mulighed for at vinde Le Mans. Man fornemmer en unik kombination af ambitioner, fokus og lidenskab. Denne cocktail gør Le Mans så speciel.

Det handler imidlertid ikke kun om erfaring. Man må altid stille spørgsmål til sig selv og forsøge at gøre det endnu bedre end året før. Derfor er det også godt at have nogle unge kolleger og ny motivation i teamet.

Et godt eksempel er Stefan Grimm, der kun er 28 år gammel, arbejde sidste år for første gang chefmekaniker på vores bil. Stefan og hans to kolleger Roberto Tavaglione og Michael Strehler er ansvarlige for omkring ti mekanikere på deres biler. Plus en række mekanikere, som arbejder på tværs og hjælper i tilfælde af større problemer.

Chefmekanikeren er ansvarlig for gennemførelsen af alt arbejde på bilen. Beslutningerne som træffes tager i princippet chefengineer, i vores tilfælde Howden Haynes. Brad Kettler hans modstykke på nummer 8, Dominic Zeidtler på nummer 9. Ingeniørerne har igen assistenter, der primært arbejder med dataanalyse: Leena Gade (med os), Justin Taylor og Timo Völkl.

Bilernes engineers er den direkte kontakt til os kørere og koordinerer deres arbejde med ledere fra Audi Sport og Team Joest, der til løbene smelter sammen til én enhed – bare Audi Sport Team Joest. Dr. Wolfgang Ullrich har det overordnede ansvar for Audi Sport, Reinhold Joest, Ralf Jüttner for Team Joest.

Til listen over vigtige personer skal man naturligvis heller ikke glemme Dr. Martin Mühlmeier (teknisk chef hos Audi Sport), Ulrich Baretzky (chef for motorudvikling), Wolfgang Appel (chef for biludvikling), projektleder Chris Reinke og hele design-, udvikling- og testteam R15 plus, der allerede har arbejdet i mange måneder på bilen.

En meget central person i Le Mans-projektet ved Ralf Jüttners side er Jo Hausner. Han er hos Audi Sport ansvarlig for det samlede køretøj og er involveret i alle større tekniske beslutninger. For mig er han det perfekte bindeled mellem teoretikere og praktikere.

En meget vigtig opgave i løbet har teknikerne, der er ansvarlige for at overvåge telemetriskærmene. De arbejder døgnet rundt i løbet og har ikke som kørerne mulighed for at hvile sig lidt ind i mellem. Le Mans generelt betragtes som en hård opgave for alle involverede – fra sportschef over fysioterapeuter til sikkerhedspersonalet i pitten.

I løbet af Le Mans-ugen er over 100 mennesker fra Audi Sport Team Joest i indsats. De har alle brug for at arbejde perfekt sammen og levere et fejlfrit job på højeste niveau, så tre Audi-kører klokken 15 har en chance for at stå øverst på podiet.

Jeres

Tom Kristensen

Fotos: Audi Motorsport