Rygterne har cirkuleret i DTC-paddocken længe, men i dag afkræftes de endeligt. James Thompson kommer ikke til start i DM-finalen denne weekend, selvom han pt. ligger i front af mesterskabet. Thompsons team, Hartmann Honda Racing, har indtil det sidste forsøgt at få løst ham fra kontrakten i den australske V8 Supercars-serie.
– Vi har forsøgt alt for at få ham til Danmark, vi har endda tilbudt at flyve ham hertil i privatfly og holde ham på australsk tid, så han ville undgå jetlag. Det så meget positivt ud, men nu har jeg så desværre fået et nej fra hans australske team, siger Hans Hartmann til Racemag. Teamchefen lægger ikke skjul på, hvor ærgerlig han er over afslaget fra det australierne.
-Det er deprimerende. Vi vidste godt nok, at det var på de præmisser, da vi skrev kontrakt med James, men vi troede måske heller ikke helt på, at han ville ligge der, hvor han ligger i mesterskabet nu. Men vi har tilbudt dem alt muligt, så det ville koste os en herregård at få ham hertil. Men nu kan han tage på fisketur i stedet for at køre race, siger Hartmann sarkastisk.
Selvom teamet vidste, at Thompson ikke ville kunne køre hele sæsonen, var der før Grand Prix Danmark mulighed for, at Thompson kunne udbygge føringen så meget, at det ville blive meget svært for forfølgerne at nå briten. Men det fik arrangørerne sat en stopper for, mener Hartmann.
– Vi håbede, at vi kunne lægge lidt mere afstand til forfølgerne ved Grand Prix’et, så vi havde bedre chancer for at tage titlen trods hans fravær. Men da DTC så valgte at ændre vægtreglementet, så vi blev stækkede og konkurrenterne lettet, blev mesterskabet i stedet afgjort på skrivebordet. Det er synd, for da går det sportslige af det, mener Hartmann, der stadig øjner et lille håb.
– Alt kan jo ske, de tre andre i toppen (Nykjær, Lundgaard og Magnussen, red.) kan køre hinanden af i første sving – det så vi lige i Sverige her i weekenden, siger Hans Hartmann og hentyder til STCC-finalen.
Hans Hartmann overvejer selv at hoppe i Honda Accorden, som han gjorde senest ved Sensommerløbet på Ring Djursland. Også alternative kørere fra BTCC er blevet overvejet.
Foto: Thomas Norsted