Selv om han ikke har været med i sporten fra ungdomsårene, er der ikke mange i kartingsporten, som ikke kender til Mogens Markvard Inthanai. Det han ikke har af højde, har han til gengæld af
entusiasme for sporten, hvor han for en række år siden begyndte at sælge de ikoniske PCR-karter.
”Jeg overtog importen efter en, som havde tabt pusten for det, og måske ikke vidste så meget om gokarter,” siger han. ”Og skal jeg være ærlig, så vidste jeg ikke ret meget. Jeg kørte selv og havde en PCR. Den var bundsolid. I gamle dage kaldte man den for en kampvogn, og jeg kan gode lide historien bag PCR, hvor vi i Gert Munkholm har haft en verdensmester. Der er noget passion over dette her.”
”Jeg startede først med at køre gokart, da jeg var 46, fordi jeg fik smadret mine knæ i fodbold. Jeg kørte rally som ung, men det var simpelthen så dyrt for en 19-årig knejt, som havde været i USA og tjent en masse penge, som bare skulle fyres af. Og jeg skal nok sige, at det gik stærkt med at fyre de penge af. Jeg besluttede mig for, at jeg aldrig skulle have noget med motorsport at gøre mere, men så begyndte min yngste søn Kasper at plage om gokart. Vi prøvede det, og så blev jeg også totalt hooked af det.”
Det var kort tid derefter, at Mogens Markvard Inthanai begyndte at arbejde sammen med Claus Svoldgaard.
”En dag stod Mogens i min indkørsel,” husker Claus Svoldgaard. ”Jeg havde været med i Cobra Kart Racing, hvor vi selv stod og svejsede rammer sammen, men da de to andre partnere forsvandt, stod jeg med et bjerg af reservedele og andet godt. Jeg hyggede mig med EKS-karterne, kartvognene og andet, jeg fik fra Italien.”
”Mogens havde købt en eller anden gammel kart til Kasper. Det var noget forfærdeligt noget. Hjemme i indkørslen begyndte de at rykke dele af og sætte noget nyt på, og så kunne Kasper komme ud at køre igen. Siden den tid har vi stort set gået op og ned ad hinanden på kartingbanerne.”
Gennem årene har flere siddet i PCR-karts hos Mogens Markvard Inthanai. Nogle har han supporteret med fri kart og motor. Andre har han takket nej til.
”Der har været nogen, som har stået med penge og ville betale for det hele og bare komme med en hjelm, men det gider jeg ikke være med til,” siger han. ”Alle skal være ligestillede her. Jeg er ikke tjener for nogen. Jeg skal ikke leve af dette her. Jeg har et andet firma. Karting er bare ren hygge og ikke andet.”
Det er nok også derfor, at PCR Danmark i dag består af familiemedlemmer.
”Vi kalder det for Team Ung, Gammel og Fed,” ler Mogens Markvard Inthanai. ”Jeg er den gamle, den unge er Claus’ ene
barnebarn Lucas, og min søn Alex er så den fede.”
”Lucas startede i år hos os, og det var en succes. Miljøet i teamet er vigtigt. Vi tager det ikke så tungt, hvis der er noget, som går os imod. Vi står ikke og skaber os. Vi er voksne mennesker, og det vigtigste er, at der er et godt miljø, for det skal være sjovt.”
”Jeg er godt ti år ældre end Mogens, men vi har de samme værdier. Og de samme skæve indfald til tingene,” siger Claus Svolgaard. Han er ikke bare ældre, men har også langt meget mere erfaring. Dels kørte han i sine unge dage, dels skruede han for sin søn.
Nu er det så hans to børnebørn, han hjælper. Lucas Wichmann Dimmack i KZ2 og Colin Wichmann Dimmack I Rotax Mini.
”I starten forstod de ikke, hvad der lå på hylderne på mit værksted. De forstod heller ikke, hvad det var for en sæbekassebil, som de kaldte det, der stod op ad væggen. Men så blev de så gamle, at de
regnede ud, hvad der foregik,” husker han tilbage. ”Den tid, jeg får med dem nu, den er guld værd. Det giver mig en stor glæde at kunne vise mine børnebørn det, jeg har gået og lavet. Det kunne lige så godt have været at tage ud at fiske. Men nu er det så lige gokart, det handler om, og jeg går ud fra, at de vil mindes det, den dag jeg ikke er her mere. Vi har haft mange rigtig gode tider sammen.”
Men makkerparret Inthanai og Svoldgaard bliver ikke alt for rørstrømske. Det handler også om fart og om at få karterne afsted.
”Jeg starter ikke selv, før alle andre er med,” siger Mogens Markvard Inthanai. ”Hvis det er nødvendigt, så kommer jeg ikke selv til start. Sådan er det bare. Alle de andre skal ud at køre.”
Udover unge Colin Wichmann Dimmack i Rotax Mini er det KZ2, makkerparret har focus på.
“Det er bare det fedeste, næst efter klassisk 100, som jeg også kører,” siger Mogens Markvard Inthanai.
”KZ2 er toppen i karting. Du kommer ikke til noget vildere,” slår Claus Svoldgaard fast, ”og nej, vi kommer ikke til at beskæftige os med formelbiler.”
”Der er speeden. Der er adrenalinen. Du er på hele tiden, og der er ikke sådan noget fiflen rundt,” siger Mogens Markvard Inthanai. ”I fremtiden vil jeg måske ikke bruge så meget krudt på selv at køre kart, men mere få nogle unge til at gøre det godt.” ”Som med Lucas. Jeg kommer snart til at køre fra dig, sagde han. Der gik jo heller ikke andet end tre træninger, efter han kom i en PCR, inden jeg ikke kunne følge ham mere. Men jeg har stadig nogle små tricks oppe i ærmet.”
Denne artikel er bragt i Autosport #6/2023. Autosport er Danmarks eneste dedikerede bilsportsmagasin, og du kan modtage det ved at blive medlem af en af klubberne i DASU. Find din klub her.