Mens Audi Sport Team Joest tester under private i USA, så er konkurrenterne fra Peugeot Sport i gang med en lidt anden form for forberedelse til Le Mans 2010.
For tredje år i træk er det franske team med i 12-timersløbet på Sebring, hvor de i år er oppe imod en lang række stærke benzindrevne LMP1-racere. Sidste år missede teamet snævert sejren efter et ekstra pitstop med tre timer tilbage. 22 sekunder skilte Peugeot 908 #8 fra den vindende Audi R15 TDI.
Men mens Audi tester under private forhold, så forklarer Peugeots tekniske direktør hvorfor teamet fortsat bruger den amerikanske klassiker som forberedelse til Le Mans.
– At være med i 12-timersløbet på Sebring har tre større fordele for os. For det første er temperaturen formentlig mellem 25 og 30 grader, hvilket er meget lig det, vi kan forvente på Le Mans i juni. Sebring er førsteklasses træning med hensyn til løbsstrategi: Der er som regel et højt antal safetycar-afbrydelser, og mængden af traffik er meget lig Le Mans, siger Bruno Famin.
– Trafik betyder, at du skal overhale, og så snart en kører går væk fra ideallinjen, så samler dækkene en betydelig mængde støv og dele op, hvilket resulterer i mindre greb de næste to-tre omgange. Sidst, men ikke mindst, så er Sebring årets længste race næst efter Le Mans. Det presser ikke motorerne alt for hårdt, men undervognen står over for en hård prøvelse, for banen er så ujævn, siger Famin videre.
– Sebring giver os en mulighed for at udfordre grænserne for bestemte mekaniske komponenter. Det kunne betyde problemer for os, men vi gør det med Le Mans i tankerne. Hvis vi ser et behov for modifikationer, så har vi tid nok til at lave det inden Le Mans – hvor vi ikke har intention om at tage nogle chancer overhovedet, siger Bruno Farmin videre.
Team Peugeot Total stiller med to 908 HDi FAP med Anthony Davidson, Marc Gené og Alex Wurz i nummer 7. Sebastien Bourdais, Pedro Lamy og Nicolas Minassian deler nummer 8.
Foto: DPPI