Team Peugeot Total sluttede 908 HDI FAP-racerens fire år lange karriere af på toppen. Den samlede sejr i ILMC kan der ikke pilles ved, men fans verden over har kritiseret Peugeot-teamets ’teamwork’ i ILMC-finalen i Zhuhai.
Selv kalder de franske løver det en sejr hjulpet på vej med nerver, der holdt, og en ’beslutsom strategi’ i en pressemeddelelse.
– Det var et ekstremt tæt race, og de sidste 20 omgange eller sådan var utroligt svære. Jeg forsøgte bare at koncentrere mig hele vejen til målflaget og ikke lave fejl, samtidig med at jeg kørte flat out, siger Stepháne Sarrazin, der kunne krydse målstregen først efter de 1000 km.
– Teamet gjorde et fantastisk stykke arbejde, og jeg er stolt af at have fejret 908’erens sidste løb ved at tage pole og vinde løbet her i Kina, slutter franskmanden, der nu er både LMS-mester og samlet vinder af ILMC sammen med Peugeot.
Peugeot-racerne gik fra at dobbeltstinte på dækkene – hvilket Audi-teamet ikke kunne – til at køre et enkelt stint midtvejs i løbet. Det kostede føringen til Allan McNish og Tom Kristensen, der dog, som nævnt tidligere, måtte kæmpe en ulige kamp mod Sebastien Bourdais, der var tre omgange bagud.
Slutstillingen i premieresæsonen i ILMC:
Mærker:
1, Peugeot, 140 points
2, Audi, 101 points
Teams
1, Team Peugeot Total, 118 points
2, Audi Sport Team Joest, 101
3, Drayson Racing, 32
4, Team Oreca Matmut, 22
Foto: Peugeot Sport