Det første rene touringcarløb over 24 timer blev kørt i weekenden på Silverstone, og havde massiv dansk deltagelse med i alt fire biler, hvoraf danske teams stod bag de to.
Løbet blev hele vejen præget af meget skiftende vejrforhold, og da et stort regnvejr satte sit præg på løbet lørdag aften og natten til søndag, kostede det mange teams en eller flere ufrivillige ture i garagen.

Fra start var det ellers tørt. I A3-klassen havde den danske Scangrip Racing BMW 335i en del problemer fra start. I træningen skabte en utæt bremsekaliber problemer, og Frederik Nymark måtte siden starte løbet uden ABS-bremser på bilen. Ikke ideelt, men teamet fik bilen i gang, og Nymark kørte hurtige og stabile tider i tørvejret. Omkring klokken 20.00 skiftede Scangrip til Morten Dons – og samtidigt begyndte regnen at falde over Northamptonshire. Det gav en del afbrydelser og tabt olie på banen – og Morten Dons mente selvsagt, at hans første timer af 24-timersløbet var lidt mere spændende, end de burde have været:
– Det var ikke ligefrem optimale forhold med regn, manglende ABS og så krydret med et par steder med oliepletter på banen. Det var til tider ret spændende, men jeg fik et godt flow og holdt god fart i bilen, sagde han efterfølgende.

Men trods de indledende problemer, så holdt Scangrip Racing-BMW’en hele vejen hjem. Gennem natten samarbejdede Frederik Nymark og Morten Dons om kørslen, og den danske bil nåede op på en stabil andenplads i A3 – en andenplads, der holdt til målstregen, hvor teamet kunne tage den samlede syvendeplads.

Presenza.eu’s danskerbil var 0.811 sekund fra sejren
A2-klassen for biler med op til toliters sugemotorer eller 1,6 liters turbomotorer finder vi resten af de danske biler.
Klassen er altid garant for tæt racing, og Silverstone blev bestemt ingen undtagelse. Faktisk var duellen så tæt, at klassen blev afgjort med blot 0,811 sekund over målstregen. Mere om det senere.

Team K-Rejser fik ellers en fin start på weekenden i A2. Den rent dansk-besatte Peugeot RCZ kørte hurtigt og stabilt – og teamejer Jacob Kristensen satte bilen på pole i A2. I løbet førte det danske team A2-klassen de første syv timer, men uden varsel løb bilen varm og begyndte at gå ujævnt. Herefter skiftede Team K-Rejser bilens motor, men de tekniske problemer fortsatte for det danske hold, som til sidst kunne køre i mål som P6 i klassen.

24hseries.com | touringcarenduranceseries.com

Opslået af 24H Series på 3. april 2016

Her åbnedes duellen mellem de to andre danskerbiler i A2. Team Sally Racing havde generelt god fart i bilen, men kom lidt uheldigt fra start. Først kostede et spin i løbets start en smule tid for Steffan Jusjong, der dog kørte det hele ind igen. Siden kørte Team Sally sig i front af A2, hvor de blev indtil klokken 03.30. Her blev bilen ramt bagfra, hvilket kostede en længere tur i garagen efter en ny udstødning og ny bagbro. Udstødningen skabte senere flere problemer, og Team Sally-Clioen måtte pitte igen. I mål blev det til en tredjeplads i A2, en podieplads, der blev sikret i løbets sidste time.

Opslået af Team Sally Racing på 4. april 2016

I det schweizisk-anmeldte Team Presenza.eu kørte den rent danske bil med Christian Rytter, Ole Klitgaard, Mads Pedersen, Niels Nyboe og Tim Söderhamn udenom de fleste af problemerne, som regnvejret bød feltet, og med stabil kørsel lå teamets Renault Clio Cup så godt til, at de kunne køre om sejren i løbets afgørende minutter. Desværre nåede Team Presenza ikke at indhente vinderne af A2, Modena Engineerings Renault Clio #216, der tog det ternede flag med en margin på blot otte tiendedele efter 24 timer.

Nacht und Regen…

Opslået af presenza.eu Racing Team Switzerland på 2. april 2016