Alt så godt ud for polesitter Sebastian Vettel, der frem til den sidste del af Bahrains Grand Prix havde holdt Ferraris Fernando Alonso og Felipe Massa på afstand.
Det holdt dog ikke, da tyskeren pludselig kunne rapportere ’loss of power’ over radioen. Red Bull Racing-kørerens omgange faldt herefter dramatisk, særligt tydeligt for enden af langsiderne, og Alonso og Massa havde ingen problemer med at gå forbi.
– Det var en skam. Det var positivt hele weekenden, bortset fra udstødningsfejlen. Fra lørdag morgen og frem var vi de hurtigste biler på banen under alle forhold. Vi havde fuld kontrol med løbet i dag, og vi var ovenpå med strategien – alt gik glat, siger Sebastian Vettel, der efter 30 omgange kunne mærke en fejl på bilen.
– Jeg vidste hele tiden, hvor jeg havde mine dæk, så vi havde god kontrol med både dæk og bremser. På et tidspunkt, omkring 15-20 omgange før mål, kunne man se mine omgangstider blev langsommere. Det lader til, at noget mekanisk gik i stykker, men heldigvis kunne jeg fortsætte og slutte firer, men vi skulle have vundet i dag. Det kostede os en del, men vi fik 12 vigtige point, siger Vettel, der måtte gå tomhændet fra åbningsløbet i 2009 i Australien.
Fabrice Lom, principal engineer hos Renault, har siden forklaret, at problemet skyldtes et defekt tændrør.
Foto: Paul Gilham/Getty Images