Det blev tæt, i flere klasser, faktisk årets tætteste rally, og det er netop det som gør rally så farverigt, intet var afgjort inden sidste kørte prøve, SS11, som også var løbets Power Stage, lækkert.

LØBETS NAVN var Sydjysk Rally, 4. afdeling af DM og 1. afd. af Minirally Syd, Korskro Motorcenter var centrum for løbet, der skulle køres 5 forskellige hastighedsprøver, 11 i alt, 3 servicepauser og Korskro Motorcenter var perfekt, både som sted og som udgangspunkt til prøverne, fantastiske rammer.

Der var 71 startende mandskaber, vejret var perfekt, humøret i den store ryttergård var Spot ON, og efter notekørslen om formiddagen, så startede rallyet lige over middagstid,

De generelle vindere blev, igen – Kristian Poulsen/Ole R Frederiksen i VW Polo GTI R5 (klasse RC2), og Power Stagen vandt de også, men denne gang var sejrsmargenen kun knap 10 sekunder, og Kristian var denne gang presset lidt mere.

”Prøverne var af hurtig karakter, men stadig med masser af udfordring, ydermere havde jeg en dårlig mave at tage hensyn til, så jeg er ekstra glad for denne sejr”, siger Kristian Poulsen.

PRØVERNE var gamle kendinge, denne gang uden grusprøven Darum Enge,men Lille Darum var den nye asfalt prøve, og passede fint ind i konceptet, Vestjylland er fladt land men stadig udfordrende prøver, det var et kvalitet løbs fra arrangørernes side.

KAMPEN om den generelle andenplads blev først afgjort på allersidste prøve, hvor Martin Johansen/Dan Johannsen i Peugeot 208 T16 strammede ballerne, og viste hvad de er lavet af, og kørte her andenhurtigste tid generelt, kun 0,720 sekund efter Kristian og Ole, og det gav andenpladsen med en margen på 0,729 ned til tredjepladsen.

­­­”Pyha, det var tæt i dag, men samtidig er det det som gør rally sjovt. Prøverne var virkelig fede at køre, farten var høj, så svinghastighederne og nedbremsninger skulle sidde lige i skabet. Vi mistede omkring 10 sekunder på prøven ved Korskroen anden gang, der troede jeg faktisk at løbet var kørt for os, men vi kæmpede os tilbage, det er jeg sku’ stolt af, i RC2 feltets ældste bil, men kemien og samarbejdet i kabinen fungerer bare, og bilen kører super godt”, siger Martin Johansen.

MARCO GERSAGER/CARINA MØLLER i Skoda Fabia R5 havde andenpladsen i deres hule hånd inden den sidste prøve, de havde dog kun 0.933 af give af, og de måtte slippe andenpladsen med sølle 0,729 samlet set.

“Ærligt, jeg ville gerne have haft den andenplads, men respekt for Martin og Dan’s tid på den sidste prøve. Jeg er pisse stolt over vore resultat og race pace på dagen, vi var der fra første prøve, og viste at vi skridt for skridt har bevæget op blandt de allerhurtigste, og løbet og prøverne i dag var bare så sjovt, synd at der nu er to måneder til næste DM, vi er inden i en ‘hurtig’ stime, så fedt”, siger Marco Gersager.

Kenneth Madsen/Mette Felthaus i Suzuki Swift R+ måtte desværre udgå efter SS1, problemer med det ‘berømte’ mellem differentiale, Kenneth var godt skuffet.

Roland Poulsen lavede en udbremsning i løbets allersidst sving, det resulterede i den generelle femteplads frem for fjerdepladsen, han kunne have sparket sig selv bag i efter løbet, men når hjelmen er spændt, og marginalerne tætte, så sker dette indimellem.

Vong-prøven er Kim Boisen yndlingsprøve i løbet, og han kørte en solid klassesejr hjem sammen med datteren Emilie Boisen, samlet set blev de generelt nummer 9, Kim var vild med de hurtige asfaltprøver, som passede hans hurtige BMW, og især Vong-prøven synets han er sjov.

De lange blinde sving med høj hastighed , hvor noterne er vigtige, men kørens evner i selv at læse svingets linje og finde rytmen i at holde kadancen og bremse sent, og være tidlig på gassen, det er bare rally når rally er bedst.

JACOB MADSEN, 10’er generelt, ‘class win’, og nu samlet 2’er i Dansk Super Rally, på dagen var codriveren Morten Andreasen, og den hurtige Suzuki Swift blev udnyttet maksimalt af talentet Jacob Madsen. Faktisk burde det være umuligt at køre så stærkt i en 1,6 liters bil, men både på de hurtige asfaltprøver og på rallycross banen, der viste Jacob bare hans uomtvistelige køre talent, det er bare at nyde hans kørsel både visuelt og lydmæssigt. På rallycross banen anden gang, der var holdet femte hurtigste generelt.

Jesper Bisted/Arly Larsen kørte sig til endnu en klassesejr i deres Ford Fiesta Super 2000 samt den generelle 12. plads, en solid sejr som giver en kraftig føring i mesterskabet i klassen. I samme klasse måtte uheldige Steen Andersen/Henrik Dernoff i Mitsubishi udgå på SS4 Vong, da de ramte et rådyr, holdet er ikke ligefrem forfuldt af heldet.

ENDELIG lykkedes til for Kasper Nyman/Claus Kammersgaard i Renault Clio at få fuld udbytte af deres Renault Clio RT3 i klasse Rc4, også her faldt afgørelsen i klassen på den sidste prøve, faktisk førte Mikkel Njor/Karsten Isaksen i Opel Corsa med sølle 0.045 sekund inden sidst prøve, men samlet set tabte Mikkel og Karsten med lidt over 2 sekunder, tæt eller hva …

“Jeg er så glad og stolt over vores præstation. Mikkel viste igen hans høje tempo, men for første gang i år, havde jeg en bil som kørte som jeg ville have. Der er brugt mange timer hjemme på værkstedet, og de sidste ændringer, med en højere totalgearing og andre justeringer, har gjort bilen mere kørebar og nemmere at ‘dossere’ på gassen og holde i fart, sejren gav 25 point og 5 point ekstra som vindere af Power Stagen, det er lækkert at kunne gå på to måneders DM sommer ferie med en mesterskabs føring og med en bil som der virker”, siger Kasper Nyman.

DAGENS måske GLADESTE rally team var Christian A.L.F Christensen/Julie Mathisen i Peugeot 106 GTI, som tog en klassesejr foran de ellers suveræne Anders Kirkeby Hansen/Nicolai Aamann i Ford Fiesta, også her afgjorde den sidste prøve klasse resultatet.

HVAD med Oliver Saust/Peter Holm Rasmussen i klasse Rc4, jo olie i koblingen på deres Opel Adam gjorde at de udgå allerede efter SS1.

OG teamkammeraterne Gert Marboe/Erik Larsen ramte et hul i vejen på SS2, og udgik på SS3 med et manglende forhjul, en følgeskade af at ramme hullet i vejen på SS2.

NYE vindere i Klasse Nat2, da også Jan Jacobsen/Lars Casper havde en off dag, så sejrede Ulrik Pedersen/Dorte Rosenberg i Peugeot 207 RC, også her var humøret sky højt efter sejren og efter at have gennemført deres første DM løb.

Jan H Jørgensen/Jacob Gernhøfer Bak tog deres fjerde klassesejr på stribe i klassen Rc5 i deres Renault Clio, og Jans ansigtstræk, en stor smilende, afslørede klart hans sinds tilstand, so happy.

SYDJYSK Rally blev afsluttet med udendørs præmie ceremoni, og stemningen var til et 10 tal, ligesom løbet generelt skal have stor ros, kun lige korte nok pauser var nok dagens eneste malurt, når man spurgte deltagerne,

Vi ses til næste DM, den 27-28 August til Sydhavs Rally, ses vi, ellers læs med her til den tid.

/Allan POST