Porsche dominerede GTLM-klassen i weekendens afdeling af TUDOR United Sportscar Championship på Mosport i Canada. Le Mans-vinderen Nick Tandy var hurtigst i de fleste træninger, og kunne også starte fra pole i bil #911, der også har Patrick Pilet ombord – og bilen førte faktisk også fra flag til flag, hvis man ser bort fra de omgange, hvor der blev skiftet kørere. Andenpladsen gik til BMW #24, der havde et noget travlere løb, og blandt andet var i tæt duel efter et skidt pitstop, der kostede Lucas Luhr og John Edwards et par pladser. Edwards var åbenlyst hurtigere, men det tog ham lang tid at finde en vej forbi især den Falken-sponsorerede Porsche med Wolf Henzler. Herefter gik det også ud over Giancarlo Fisichella, og til sidst lykkedes det dog BMW-teamet at køre en 2. plads hjem.
Kampen om tredjepladsen løb helt til målstregen for blandt andet Antonio Garcia og Jan Magnussen. De sidste pitstops var meget tætte, og den senere vindende Porsche gik ind samtidigt med BMW #25, som Magnussen og Garcia på dette tidspunkt delte mesterskabsføringen med.
Med friske dæk og kørere kom der for alvor gang i GTLM, og tiderne faldt. Corvette-kørerne Antonio Garcia og Tom Milner tog begge en plads i stoppet, og samtidigt fik de tiderne til at falde. Forrest trak Tandy fra, mens Garcia satte jagten ind på BMW’erne.
Det lykkedes til allersidst for spanieren, og det bedste var, at han med den sidste overhaling kunne bringe Corvette #3 til mesterskabsføring, da han netop overhalede BMW #25 og fik skabt vigtig afstand til Bill Auberlen og Dirk Werner.
Jan Magnussen er tilfreds med resultatet, men lægger vægt på, at Mosport er et svært sted uden en god kvalifikation, og den manglede Corvette-duoen i en løbsweekend, der ikke var nem:
– Nogle gange har din startplacering enorm betydning, og det havde den i dag. Jeg følte, at vi havde en god bil, men vi blev konstant fanget i trafik, da løbet blev satte i gang. Det gjorde det svært at avancere, siger Jan Magnussen til sit eget website.
Derefter var det blot at kæmpe videre, og mod slutningen kom den uventede chance, da Antonio kunne benytte BMW’s lidt fejlslagne strategi og overkørte dæk til at sætte den vigtige overhaling ind.
– Antonio fik sin chance med to omgange igen, og den tog han. Han overhalede og nappede tredjepladsen, og det var bestemt ikke noget, vi havde turdet håbe på indtil da. På den måde er vi tilbage i førertrøjen med to points forspring, og det er helt fantastisk, siger Jan Magnussen og fortsætter:
– Det er en god lærestreg, for selv om det så håbløst ud på et tidspunkt, så blev vi ved med at presse på. Havde vi ikke gjort det, var Antonio aldrig kommet så tæt på den BMW, at han kunne have udnyttet sin chance og sendt os på podiet. Det var ikke en sejr, men tæt på, fastslår roskildenseren.
I seriens hurtigste klasse blev det til sejr for Jan Magnussens Corvette-kollega Jordan Taylor og familieteamet Wayne Taylor Racing.
På papiret blev det en ret suveræn sejr for teamet, der vandt fra pole position, men også i prototypeklassen skete der en del over de to timer og 40 minutter. Ricky Taylor meldte undervejs om problemer med servostyringen, og lød meget træt efter sit stint. Jordan kom herefter bag rattet, og fandt en måde at køre stærkt på – også selvom det hverken er ideelt eller et problem, der løser sig selv.
Ozz Negri klagede fra føring også over en tung servostyring, og havde tilsyneladende større problemer med sin bil, end Taylor-teamet havde. Det udnyttede Jordan Taylor med knapt et kvarter tilbage. Samtidigt var Dane Cameron i pit til sit sidste stop. Cameron blev bedt om at holde på, da Jordan Taylor jagtede ham hårdt, men under stoppet mistede teamet vitale sekunder, da brændstofslangen ikke satte sig i første forsøg.
Hermed var Jordan Taylor til slut i front med nogle minutter igen, og kunne i en tæt duel holde Cameron væk – med en difference på under et halvt sekund over målstregen.