Kampen om verdensmesterskabet står mellem Sebastian Vettel og Fernando Alonso – forskellen mellem de to kørere er 10 point før de sidste to løb.

Red Bull og Sebastian Vettel har siden løbet i Singapore vist sig utroligt stærke, og været hurtigere end Ferrari. Problemer med Red Bulls brændstofsystem gjorde dog, at Vettel måtte starte sidst i Abu Dhabi. Takket været flot kørsel og to perioder med safety-car, der faldt ud til tyskerens fordel, så hentede Fernando Alonso kun tre point på sin VM-rival. Men halter Ferrari fortsat så meget efter Red Bull?

I kvalifikations setup er der noget der tyder på at Red Bull er stærkere end Ferrari. Men hvad løbsopsætning angår, så ser Ferrari ikke svage ud. På første omgang i Abu Dhabi kunne Fernando Alonso overhale Mark Webber uden brug af DRS. Det tyder på at Ferraris aerodynamiske forbedringer er begyndt at virke. De havde tidligere i år haft problemer med udviklingen af vinger, da deres vindtunnel og resultater i praksis viste stor divergens.

Ser man på de hurtigste omgangstider fra løbet i Abu Dhabi, så matcher Vettels og Alonsos tider næsten hinanden. Tyskeren var dog hurtigst, men kun med 0,126 sekund.

Motorerne kan også ende med at spille en meget afgørende faktor – endda en hovedrolle. Hver racer har otte motorer at bruge af i sæsonen.  Sebastian Vettel fik sin sidste motor i raceren allerede i Indien, hvorimod Alonso fortsat har en helt ny motor at bruge af til de sidste to løb. Risikoen for motorskade er derfor væsentlig større for Red Bull – deres motorer er i gennemsnit blevet udskiftet efter knapt to et halvt løb. Udgår Vettel på grund af motoren, så kan Alonso pludselig lukke gabet på ti point hurtigt. Red Bull har dog mulighed for at sætte en niende motor i, men det koster ti strafplaceringer i startopstillingen.

En joker oveni det hele er, at ingen af Formel 1-holdene har kørt på banen i Austin, som er næste stop i Formel 1-kalenderen. Der vil således ikke være nogen data eller historik i praksis af læne sig op af.

Kampen imellem Vettel og Alonso går nu ind i sin sidste fase. Trods Red Bull fortsat har den hurtigste racer, så står Ferrari ikke så skidt endda før de to sidste løb.