Jan Magnussen slutter firer på Mosport i ALMS efter et hændelsesrigt – og afkortet – løb. Magnussens medkører Oliver Gavin fik ellers Corvette #4 frem på andenpladsen lige efter den senere vinder Patrick Long i Porsche.

Efter briten havde overladt bilen til Magnussen, blev danskeren ramt af en LMP1-prototype, hvilket kostede en punktering. Men som om det ikke var nok, så faldt uheldet netop som pitten blev lukket på grund af gult flag. Magnussen måtte derfor få skiftet det ene hjul, køre en omgang, og returnere til pitten igen.

– Vi havde lige lavet kørerskifte, og jeg var ved at komme op i fart. To prototyper overhalede mig i midten af sving 1. Den første kom fint forbi, men den anden ramte mit dæk, siger Jan Magnussen om episoden til Corvette Racings hjemmeside.

– Efter alt det var jeg en omgang efter, men lige bag den førende. Jeg overhalede ham og fik min omgang tilbage, hvilket var fantastisk. Jeg havde en god bil og kunne have kæmpet om sejren, siger Magnussen videre.

Tilbage på omgangshøjde blev Magnussen vidne til et heftigt uheld med en Porsche i GTC-klassen på langsiden, hvor barrieren blev beskadiget. Med en halv time igen af de 2 timer og 45 minutter kom det røde flag ud, og løbet var slut.

– Jeg var meget tæt på, og køreren kan med rette kalde sig heldig, for var han røget et par meter længere ud, så var han blevet ramt af adskillige biler, inklusiv to Corvetter, siger Jan Magnussen om Luke Hines’ uheld, som han sad på første parket til.

Klaus Graf og Romain Dumas vandt samlet i Cytosport Porsche RS Spyder

Resultat i GT-klassen på Mosport:

1. Bergmeister/Long, Porsche 911 GT3 RSR, 92 omgange
2. Vilander/Bruni, Ferrari 430 GT, 92
3. Auberlen/Milner, BMW M3 GT, 92
4. Gavin/Magnussen, Chevrolet Corvette C6.R, 92
5. Beretta/O’Connell, Chevrolet Corvette C6.R, 92
6. Sharp/van Overbeek, Ferrari 430 GT, 91
7. Sellers/Henzler, Porsche 911 GT3 RSR, 91
8. Brown/Cosmo, Ferrari 430 GT, 90
9. Law/Neiman, Porsche 911 GT3 RSR, 90
10. Goossens/Gentilozzi, Jaguar XKRS, 87
11. Mueller/Hand, BMW M3 GT, 48
12. Robertson/Robertson/Murry, Ford GT-R, 48

Foto: Richard Prince Photography