Dagens 6-timers løb på Silverstone står vejrmæssigt, i skarp kontrast til kvalifikationen. Igår var der sne/slud over Silverstone, og dagen i dag bød på køligt vejr men solrig.

Starten blev taget af Audi som også holdt 1-2 på grid’en. Audi var overraskende hurtige i forhold til mine forventninger. Dog blev det ret hurtig til en Audi-Porsche-Audi-Porsche sandwich, men på omgang 16 var det slut med Audi føringen, for her overtog Webber førringen fra Lotterer. Men det betød slet ikke at kampen var overe.

Der var efter ca. 1½ times kørsel en intern Audi fight, og her trak #7 det længste strå hvilket betød at det nu var #7 der kæmpede med de to Porscher. Næsten samtidig var det et faktum at begge Toyota TS050 var blevet taget med én omgang af den førende Porsche. Virkelig en nedtur for Toyota.

Kort tid efter Audi #8 var blevet overhalet af holdkammeraten, kørte den i pit og holdt stille i næsten 2 minutter, men kommer tilbage på banen, hvor den kørte omgangstider som er næsten 5 sekunder langsommere end holdkammeraten. Det ender med at Audi’en parkeres ude på banen og udgår af løbet. Det var hybridsystem som fejlede på Audi #8

https://youtu.be/TJS-em2tFRU

Porsche uheld på Silverstone

Samtidig er der også drama hos Porsche LMP teamet, hvor den førende #1 forsøger at komme udenom Gulf Porsche #86, og det kikser total, og LMP Porschen køre nærmest hen over Gulf Porschen, og det ender med at begge Porscher udgår.

Både Porsche og Audi uheldet førte til en længere gul-flag periode på hele banen.

Efter en spændende restart var det en hård duel imellem Porsche #2 og Audi #7, Som Porschen umiddelbart vandt, men et lidt for aggressiv forsøg på en overhaling på en Rebellion Racing LMP1-L, gjorde at Porschen kort mistede momentum, og det betød at Audi #7 kom i føring af løbet.

Med 2T45M tilbage af løbet gennemføre Toyota #5 et fuldstændig almindeligt pitstop, men på deres outlap går noget helt galt og bilen punktere. Kazuki Nakajima forsøger at humpe bilen tilbage til pitten, men selvom der ikke køre vanvittig stærkt enden det ødelagte dæk med at smadre en del bodywork på bilen. Bilen returnere til pitlane hvor den trække i garagen. Samtidig er der gult flag over hele banen da der skal samles en masse Toyota stumper op. #% tilbragte 42 minutter i garagen, og kom derefter tilbage på banen.

Det 8 sekunder forspring som Audi #7 havde opbygget i forhold til Porsche #2 er nulstillet, under safetycar. Efter restart ser det ud til at Porsche hænger på, men efter få omgange har Audi op bygget et forspring på ca. 2 sekunder, og herfra var der nærmest ikke nogen tvivl om hvem der skulle vinde og det endte med en sejr til Audi #7 efterfulgt af Porsche #2 og Toyota #6.

LMP2 klassen gav en sejr til #43 RGR Sport by Morand som har en meget veloplagt Bruno Senna som en af chaufførerne. Den racerkøre lavede i dag fantastisk kørsel og han har helt sikkert været en afgørende faktor til sejren.

Anden pladsen i LMP2 klassen gik til #31 Extreme Speed Motorsports og trediepladsen gik til #26 G-Drive Racing. Jeg havde forventet at G-Drive ville vinde LMNP2 klassen,  men måske undervurderede de deres kokurrenter?

Manor havde i den grad en dag på det jævne, med flere straffe undervejs, toppet op med et væld af mindre tekniske defekter. Deres bil med #45 gennemførte løbet på en 6. plads og deres bil med #44 måtte udgå.

GTE pro

#77 Dempsey – Proton Racing med Michael Christensen kom rigtig godt fra start og var de første par timer med helt fremme i GTE pro feltet, men blev desværre ramt af et ødelagt hjulophæng som tvang bilen i pit, hvor den blev bragt ind i garagen for at udføre de nødvendige reparationer. Desværre kostede de så meget tid at deres løb var kørt. Men det fraholdte dem ikke fra at køre videre, og de endte med en skuffende 6. plads  til teamet

#95 Aston Martin Racing og deres Aston Martin Vantage V8, kørt af Nicki Thiim, Marco Sørensen og Darren Turner. Teamet præsterede mildest talt ikke godt under hverken træninger eller kvalifikationen. Men her under løbet har teamet og bilen vist det vi må håbe er det virkelige potentiale, og holder længe en 2. plads i løbet, hvilket er mere end godkendt, De endte dog på 3. pladsen lige efter de to AF Corse Ferrarier.

GTE am

#88 Abu Dhabi-Proton Racing med en Porsche 911 RSR kørt af David Heinemeier Hansson, og det team har haft en fantastisk dag, hvor de hele tiden har befundet sig i toppen af feltet, og endte på en flot 5. plads. David Heinemeier Hansson præsterede virkeligt godt i dag, og han førte på et tidspunkt  GTE am klassen, men det holdte desværre ikke.

Det blev #98 Aston Martin Racing der vandt GTE am klassen og #50 Larbre Competition buldrede ind på anden pladsen med deres Chevrolet Corvette C7

Generelt var sæson åbningsløbet i World Endurance serien præget af alt for mange defekter. Der var 3 Porsche 911 som måtte skrifte et hjulophæng , da de kollapsede under racet. Det er på ingen måde godkendt dette sker for Porsche og der er helt sikkert indkaldt alle ressourcer til at finde årsagen, og komme med et nyt og bedre før det kommende løb.

Hertil så vi en Aston Martin GTE pro give op i slutningen af løbet, med tæt hvid røg ud fra motor regionen. Det er, undskyld, typisk Aston Martin at lave biler der ikke er teknisk stabile, men med denne her nye bil kunne vi godt forvente at det ville ske, men blev skuffet.

Er vi så blevet klogere? Det hurtige svar er Ja.  LMP1-H ser ud til at blive en kamp imellem Porsche og Audi. Toyota ser ikke ud til at have tilstrækkelig power til at kunne følge med.

GTE pro ligner a walk in the park for AF Corse og deres to Ferrari 488. De resterende pro team skal ihvertfald hjem og kigge på hvad de kan gøre for at nærme sig Ferrarierne.

GTE am og LMP2 er vidt åbent, og dermed de klasser hvor det er sværest og blive klog på det. Samtidig er det også de to klasser hvor der virkeligt er mange som byder ind på podie pladser.

Jeg glæder mig allerede til 6-timers løbet på SPA, der samtidig er det sidste løb før 24 timers løbet på Le Mans .