Der blev gået til stålet på hastighedsprøverne i Himmerland, da Motorsport Nordjylland (MNJ) blændede op for 3. afdeling af årets DM-rally. Jævnbyrdigheden var dog stor blandt frontteamene i Ecoteck Rally Himmerland 2014.

– Midtvejs i rallyet havde deltagerne gennemkørt 6 hastighedsprøver, oplyser løbsleder Bjarne Sørensen. – Efter 42 km. konkurrencestrækning førte Christian K. Jensen og Freddy Pedersen i Peugeot 208 T16 med et forspring på 3 sekunder til mærkekollegaerne: Ib Kragh og Mie Petersen (Peugeot 207 Super 2000).

MNJ fik samtidig besøg af ”skrapsackerne”: Jan Becker og Klaus Wicha i Subaru Impreza WRX STi fra Hamborg. Nordtyskerne kvitterede for gæstfriheden med en generel tredjeplads midtvejs i rallyet, og hvor de var kun tre sekunder langsommere end den danske frontduo.

Rallyet startede med shake down for startfeltet på rundbane-prøven i Hobro’s nordlige industrikvarter fredag aften. Her konstaterede MNJ’erne: John og Johnni B. Christensen, at de stadig væk havde småproblemer med afvredne forhjulsnav i deres Peugeot 206 GTI. De brugte halvdelen af natten til at reparere rallybil, men nordjyderne kom tilbage i arrangementet, og slutresultatet blev en flot treer i den serienære division (D).
Ikke uventet blev den store og krævende rundstrækning i Lindum Skov afgørende for Ecoteck Rally Himmerland 2014. Her blev deltagerne blev præsenteret for 28 km. asfaltprøve med masser af sving og bakketoppe,

– Christian K. Jensen og Freddy Petersen strammede elastikkerne på Lindum Skov-prøven, fortsætter Bjarne Sørensen. – Snitfarten var lidt over 120 km/t, men midtjyderne fightede koncentreret, og udbyggede føringen til 11 sekunder.

– 11 sekunder er i rally nogle gange et rigtig stort forspring, konstaterer co-driver Freddy Petersen. – Således kan et langt motorløb blive afgjort inden for en håndfuld sekunder. Derfor foregår tidtagningen da også i tiendedele sekunder (!).
Lindum Skov-prøven gav i anden gennemkørsel bonuspoint til DM-slutstillingen. Derfor gav frontrunnerne ekstra power, men samtidig blev hastighedsprøven også afgørende for slut-udfaldet af Ecoteck Rally Himmerland 2014.

– På den allersidste omgang mistede vi servostyringen i rallybilen, forklarer Ib Kragh. – Vi kunne dog spurte over målstregen som andetbedste danske mandskab, hvilket gav 2 bonuspoint i DM. ”Straffen” kom derimod på den efterfølgende snirklede industriprøve i Hobro, hvor jeg havde store problemer med at komme hurtigt nok omkring de mange hjørner. Uden servo vil en 4WD-rallybil nemlig allerhelst køre lige ud…….

I DM-sammenhæng kunne Kragh/Petersen snildt være blevet overhalet af de regerende 4WD-mestre: Tim Svanholt og Carina Møller fra Roskilde i Mitsubishi Lancer EVO IX. Østjyderne slap dog med skrækken, og er stadig i front for DM 2014.
Jan Becker og Klaus Wicha var yderst tilfredse med deres egen indsats, og gav bl.a. publikum smagsprøver på avanceret firehjulsdrift gennem svingene: – MNJ havde fundet nogle flotte og krævende hastighedsprøver, hvor vi al beskedenhed var generelt hurtigste på 4 ud af de 10. Vi kan derfor godt finde på at tage revanche i 2015, idet vi blev nr. 2 generelt.

Christian K. Jensen og Freddy Petersen vandt deres første generalsejr i deres spritnye Peugeot 208 T16.
MNJ’erne: Max Christensen og Preben Jensen (Subura Impreza WRX Sti) var tæt på at blive nr. 3 generelt blandt de danske rallyteams samt bedste serienære 4WD-rallyteam.
– Vi fightede med næb og klør, oplyser Max Christensen. – Desværre manglede der lidt over 2 sekunder på slut-målstregen, men vi er godt tilfredse med indsatsen på hjemmebane.
Torben Sørensen fra Uggelhuse ved Randers var på næsten-hjemmebane sammen med sin svoger: Henrik Petersen (Hobro) i deres Subura Impreza WRX Sti.
– Vi oplevede et fejlfrit rally, afslutter Torben Sørensen. – Vi har ikke kørt så meget i vores 4WD-rallybil i forhold til konkurrenterne. Derfor er vi meget godt tilfredse med syveren generelt.
Normalt udgår ca. en tredjedel rallyfeltet inden målstregen. Lidt usædvanligt udgik kun 10 pct. af startfeltet i Ecoteck Rally Himmerland 2014.

 

Du kan læse reaktioner fra flere af kørerne her.