Det blev spanske Xavier Pons, som trak det længste strå i S-WRC. Han havde igennem hele rallyet et tæt kamp med tjekken, Martin Prokop, efter feltets hurtigste kører, polske Michal Kosciuszko, fik tekniske problemer allerede om fredagen. Rallyet blev også en stor triumf for Fords nye Fiesta S2000, da alle tre kører i denne bil.
Der var spænding til sidste dag om sejren. Fredag aften skilte kun 8 sekunder Pons og Prokop, men netop da det så ud som om Pons var ved at trække lidt fra lørdag formiddag, blev han sat tilbage med et koblingsproblem. De to lå nu praktisk taget lige igen og på resten af lørdagens prøver bølgede slaget frem og tilbage med Prokop i en spinkel føring på 4,8 sekunder om aftenen.
Søndag morgen satte Pons imidlertid tingene på plads. Han var over 20 sekunder hurtigere end Prokop, som fra da af accepterede nederlaget og kørte efter at komme i mål. Tjekken havde også i baghovedet, at han umiddelbart efter rallyet skulle køre sin bil ombord på et skib for at få den fragtet til WRC-afdelingen i New Zealand. Der ville således ikke være muligheder for at få repareret en større skade på bilen.
Hurtigste mand blandt S-WRC kørerne var imidlertid en helt anden end de to ovennævnte. Michal Kosciuszko – også i Fiesta S2000 – havde de fleste prøvesejre af alle og lå i spidsen, da han udgik fredag eftermiddag med en sprængt kilerem. Han var tilbage igen om lørdagen, da han startede under Superally-reglerne, hvor han tildeles en ekstra tid på 5 minutter pr. prøve han ikke nåede at køre. Igen vandt polakken 4 prøver, inden han – igen – måtte udgå. Nu med transmissionsproblemer. Søndag morgen var det samme historie, men denne gang nåede polakken dog i mål og blev dermed placeret på trods af sine mange problemer. Selv om han var over en halv time efter vinderen scorede han stadig gode point, da de øvrige S-WRC kørere tilsvarende havde haft uheld. Man skal aldrig give op!
Det samme kan siges om den sidst placerede S-WRC kører, Albert Llovera. Han mistede tidligt servostyringen på sin Fiat Abarth Grande Punto S2000 og et uheld om lørdagen beskadigede et forhjul, så bilen blev endnu tungere at danse med. Alligevel kæmpede Llovera videre og kom i mål – bemærkelsesværdigt, fordi Llovera er lammet i benene og kører sin bil udelukkende med håndbetjening!
Foto: Rally Mexico – Enrique Gijon
Resultat:
1: Xavier Pons (E)/Alex Haro (E) – Ford Fiesta S2000
2: Martin Prokop (CZ)/Jan Tomanek (CZ) – Ford Fiesta S2000 (+17,6)
3: Michael Kosciuszko (PL)/Maziek Szczepaniak (PL) – Ford Fiesta S2000 (+33:36,8)
4: Eyvind Brynildsen (N)/Cato Menkerud (N) – Skoda Fabia S2000 (+33:59,8)
5: Albert Llovera (AND)/Borja Rozada (E) – Fiat Abarth Grande Punto S2000 (+35:55,5)
VM-stilling:
1: Martin Prokop (CZ) – 33
2: P-G Andersson (S) – 25
-: Xavier Pons (E) – 25
4: Eyvind Brynildsen (N) – 22
5: Janne Tuohino (FIN) – 18
6: Michael Kosciuszko (PL) – 15
7: Patrik Sandell (S) – 12
8: Albert Llovera (AND) – 10
9: Bernardo Sousa (P) – 8
10: Per-Arne Sääv (S) – 6