Det er 35 år siden, Dejbjerg-prøven sidst er blevet benyttet i dansk rally. Nu skulle den igen køres igennem som SS4 og 8 til Rally Naturens Rige – tredje afdeling af Dansk Super Rally.

De fire prøver i området ved Tarm og Skjern gav godt med nye kilometre og ny inspiration, og ildsjælene fra Ikast og omegns Motor Klub havde sammen med den lokale ildsjæl Vagn Åge Jensen fået stablet et godt rally på benene, trods corona-restriktioner.

Rally Naturens Rige holdt tidsplanen til punkt og prikke, der var knap 60 biler til start, i alt 73 kilometer hastighedsprøver. Fire forskellige prøver, to rundbaner og to gennemgående og med 30 procent grus. 52 biler gennemførte, vejret var skønt og  fem forskellige mandskaber havde prøvesejre.


Det gav sindssygt tæt kamp gennem hele rallyet omkring den generelle sejr. Det var Kristian Poulsen/Ole R. Frederiksen i VW Polo R5, der satte tempoet på SS1, men på SS2 ramte de en i rallyet ’berømt’ sten, i en højre 3 på løs grus, det kostede både på prøven og i hele rallyet, men mandskabet fik kæmpet sig tilbage på den samlede 5. plads, trods et baghjul som ikke sporede hundrede procent.

Vinderne generelt blev Kenneth Madsen/Mette Felthaus i Suzuki Swift R+. ved pausen efter SS4 havde de 8 sekunder i hånden, men sejrsmargenen ved mål var sølle 0,371. De hurtigste mandskaber skiftedes til at hive prøvesejrene i land, kunsten var så ikke at miste for meget undervejs. På den sidste prøve, powerstagen, der var det tæt på en snurretur, men coolness og troen på egen evner gjorde at de ikke snurrede og var tredjehurtigste på en prøve, hvor der ikke var langt fra hero til zero.

Martin Johansen/Finn Thomsen i Peugeot 208 T16 R5 var et mulehår fra den generelle sejr, og især efter pausen blev kampen intensiveret og der blev kørt lige til grænsen.

Martin Johansen / Finn Thomsen tog andenpladsen i Rally Naturens Rige 2020

Michael Sørensen/Erik Kristensen i Skoda Fabia R5 havde et øjeblik på SS2 i en chikane, det kostede 9 sekunder i forhold til prøvens anden gang, og ved mål manglede de 3,703 sekund, men som Michael sagde efter løbet:

”Det her er rigtig rally, tæt på hver prøve, grænsen fra succes til fiasko var en balance gang, herre fight på hver prøve, man anede ikke om man var hurtigst eller solgt, totalt fedt”

Ib Kragh/Ditte Kammersgaard i Skoda Fabia R5 fik en prøve ejr, men blev sat lidt i det generelle klassement denne dag, de manglede lige den sidste fart for at være en del af dem som kæmpede med om den generelle sejr på dagen.

Kim Boisen/Louise Bang Christiansen i BMW M1 kørte deres eget rally, tog en klassesejr samt den generelle sjetteplads, hvilket gav dem DM 2020 i klassen.

Jacob Lund Madsen og stand-in codriveren på dagen Martin Andreasen i Suzuki Swift tog den forventende klassesejr samt 10. pladsen generelt, men det var ikke uden kamp mod svære odds, da de første fire prøver blev kørt uden servostyring.

Der var også høj stemning hos vinderneJan Petersen/Jeannette Kvick i VW Polo Super 2000, da de for første gang i år tog en klassesejr. Jan elsker ”det løse asfalt”, men Polo enkørte også stærkt på asfalten denne dag og tog klassesejren foran Mikkel Therkildsen Schlüter/Lars Kjærsgaard Basse i Mitsubishi med 17,343 sekund. Endelig lykkedes det for Danmarks måske mest passionerede makkerpar at vinde deres klasse og 7. pladsen generelt, og følelserne var til at få øje på.

I 1600-klassen var kampen tæt fra SS1, og hurtigst var Kasper Nyman Andersen/Claus Kammersgaard i Skoda Fabia R2, og normalt er Kasper ikke en hurtig starter i et rally, men denne gang fandt han det rette spændings niveau. På SS4 da starten gik, så ’gik’ der en trækaksel. Game over, 0 point og stor skuffelse.

Rasmus Sørensen/Heidi Knudsen i Peugeot 208 R2 fandt til gengæld melodien i løbet af rallyet, og henviste stabile Frank Nielsen/Per Brodersen i Citroën C2R2 Max til andenpladsen. Frank opdagede på vej til SS1 at bilens bund var fuld af benzin, så deres jakker måtte blive henviste til klude, de fik styr på defekten, både den utætte benzintank og samtaleanlægget, og fik kørt sig op på andenpladsen.

Casper Olsen/Mikkel Krarup Hansen i Opel Corsa OPC var igen-igen klassens pacesettere, og virker urørlige, stabile og hurtige og fulde af humør.

I ADAM CUP DENMARK var det Klaus Damm Kristiansen/Christian Mink, der svang taktstokken og kørte dagens klassesejr, Klaus har et højt bundniveau og er svært at køre fra set over et helt rally.

I VW Golf 1 blev det til klassesejr til Henning og Rene Christoffersen. Også sejr, hjemført på råt talent og kørsel på grænsen, ikke i klassens hurtigste bil, men en Opel Adam bliver brugt fuldt ud med Oliver Saust/Peter Holm Rasmussen, der blev imponerende 33. generelt.

Dagens største sejr, for dem selv var Arne Lillelund/Erik Christensen i Toyota Starlet, lille team som selv påtager sig opgaverne, og hvor passionen til rallysporten virkelig lyser igennem.

Se resultatet af Rally Naturens Rige 2020 her.

Samlet, opdateret stilling i Dansk Super Rally 2020 kan ses her snarest. 

Sidste rally i Dansk Super Rally 2020 er Djurs Rally – RAS’ 40 års jubilæum. Læs mere om det her hos DASU.

Fotos: Allan Post Christiansen