Forud for DM-rally sæsonen bliver der traditionelt afviklet en række arrangementer, som er lagt an på at kørerne kan få afprøvet deres biler før det bliver alvor. Det største af disse er Designa Køkken Rally GP, som bliver kørt for 8. gang Langfredag i Munck Asfalts store grusgrav i Kongensbro i Midtjylland.

Arrangmentet i Kongensbro er særligt rettet imod publikum, da man ikke kun gennemkører hastighedsprøven individuelt. Som afslutning skal de bedste 32 kørere fra de indledende gennemkørsler dyste mod hinanden to og to indtil den endelige afgørelse falder imellem de sidste to kørere. En dyst, hvor publikum med egne øjne kan afgøre hvem der er hurtigst og hvor kørernes nerver bliver spændt ekstra op ved bevidstheden om, at man konkurrerer direkte mod ham der holder ved siden af.

I 2009 blev Rally GP’et for første gang vundet af en udlænding, idet norske Pål Try var hurtigst i finalen i sin Ford Focus WRC. Han møder op igen i år, men skal ikke forvente at få let spil. Flere danske kørere kørte sidste år for første gang i splinternye Super 2000 biler til Rally GP og efter de nu har haft et helt år til at få disse biler ind under huden må de forventes af være særdeles konkurrencedygtige i år. Navne som Ib Kragh i Abarth Grande Punto og Karl-Åge Jensen og Danmarksmesteren Christian Jensen i Peugeot 207 Super 2000 vil give Pål Try kamp til stregen.

Rally GP byder også på et gensyn med Michael Pedersen fra Vejle, som sidste år koncentrerede sig om – og vandt – Euro Rally Challenge. Han var i 2009 en sjælden gæst på de danske hastighedsprøver, men det vil han rette op på i år. Han vurderer dog, at hans Mitsubishi Lancer måske er en tand for stor og tung til at passe optimalt til at blive kastet rundt i grusgraven, men han er heller ikke kendt for at give op på forhånd, så afskriv ham ikke. En anden interessant bil, som får sin premiere i Rally GP er en Peugeot 308 bygget op til rally. Bilen bliver kørt af Jens-Ole Kristiansen og har ikke tidligere været ude at rulle.

Prøven i Kongensbro er som nævnt placeret i en stor grusgrav og det giver unikke muligheder for publikum for at følge slagets gang, da det meste af prøven kan overskues fra skrænterne omkring graven, der kan rumme tusindvis af mennesker. Ud over rally bliver tilskuerne også budt på drifting, som bliver demonstreret af nogle af Danmarks førende driftere. Her kan man så nok forvente lidt problemer med udsynet, da grusgraven i perioder nok vil blive fyldt med dækrøg.