Superleague Formula – the Game findes til download på nettet, og der følger automatisk 60 minutters gratis fornøjelser med, når man har hentet det. Men en time er dog ikke meget, når man kaster sig ud i et nyt spil.
Det umiddelbare indtryk er dog ganske positivt. Det starter hurtigt op, og menuerne er meget hurtige at arbejde med og forstå sammenlignet med andre spiltitler på markedet.
Men et par testture i Kasper Andersens FC Midtjylland-racer viser sig hurtigt, at der skal arbejdes en del med setup af controller, grafik, lyd og andre indstillinger. Blandt andet skal der arbejdes noget med realismen. Bilernes og banernes fysik – den måde de føles på – kan justeres på mange måder lige fra ren arkaderace til det, der bør være ren simulation.
Da rattet giver det udslag, der minder lidt om en formelracer, og speederrespons osv. ligner lidt det, man har set på tv, er det bare at give gas og komme ud på banerne.
Spillet giver masser af valgmuligheder som andre racingspil, hvor man kan køre tests, enkelte løb og online-race mod andre over hele verden. Inde i selve spilmenuen vælger jeg et enkeltstående løb på spanske Jarama. AI-styrken (AI = computerkørerne) stiller jeg til 95 %, hvilket burde være mere end rigeligt. Efter et par omgange, hvor jeg lige skal finde rytmen, ender jeg med at være hurtigste mand i træningen.
Computerkørerne overrasker positivt
Med test af spillet, og ikke eget talent, in mente, er det videre til race. Her venter første, virkeligt positive oplevelse med spillet. Efter en rullende start bliver der kæmpet med de bagerste kørere, og selvom kørernes aggression er sat lavt, bliver der skubbet lidt i de første kurver. På første omgang er der flere konkurrenter, der sætter hinanden af, så følelsen af ægte race er virkeligt til stede.
Efter knap en times kørsel har førstehåndsindtrykkene bundfældet sig. Den overordnede fornemmelse er god. Bilerne er spændende, baner er for nogles vedkommende nye bekendtskaber. Menu, navigering og gameplay er som det er kendt fra andre titler – det er ganske hurtigt at kaste sig over.
Dog skuffer lyden noget. Den brølstærke V12-motor SKAL altså bare lyde af mere, også selvom der skrues helt op for lyden i spillet. Og følelsen af, at man har 700+ hestekræfter under højre fod er noget fraværende. Det lykkedes mig ikke på noget tidspunkt at snurre rundt – til trods for, at alle hjælpemidler var slået fra.
Spændende er det dog, at Superleague Formulas unikke koncept med kvalifikation, to løb af 45 minutter og shootout er indbygget.
Generelt er grafikken fin, om end lidt grov i det. Selv med alt på maks er grafikken en smule simpel, men spillet kører fint, selv på en ældre gaming-pc.
Samlet vurdering
Superleague Formula-spillet er et spændende nyt bekendtskab, om end både lyd og grafik til dels skuffer lidt. AI-kørernes realisme og intelligens byder på nye dimensioner i simracing, og fremover skal der nok komme opdateringer til lyd osv. Investeringen på 260 kroner i spillet er latterligt lav i forhold til konkurrenternes priser, så det er et godt argument for at købe det. De 60 minutters prøvetid er langt fra nok til at blive gode venner med spillet.
Spillet kan downloades via Superleague Formula-spillets egen hjemmeside
Features:
Biler: Alle 2009 Superleague Formula-racere
Baner:
Magny Cours
Zolder
Donington
Estoril
Monza
Jarama
Pris: 60 minutter gratis, herefter koster køb 34,99 Euro – pt. 260,40 kroner. Betales online ved spilopstart.
Screenshots: www.racemag.dk
Læs også Kasper Andersens kommentarer til Superleague Formula-spillet og se traileren.