Kris Nissen (f. 20.07.1960) satte allerede fra sine kartingdage i Vojens Karting Klub et solidt aftryk på dansk motorsport. Fra klubmesterskaber over DM-titler i slut-70’erne gik det videre til formelbiler for sønderjyden, der året efter sin debut i racerbiler blev toer i DM i Formel Ford 2000. Fire sæsoner blev det til i klassen, og det kastede bl.a. et DM og en andenplads i EFDA Euroseries af sig. Og så var det tid til at rykke et nøk op ad rangstigen.
I 1983 kørte Kris Nissen i Formel 3-klassen i EM-sammenhæng, og i 1985 hos det navnkundige Volkswagen Motorsport. Kris Nissen blev toer det år, men sikrede sig titlen året efter – et år, der også gav Formel 1-test og første deltagelse i verdensmesterskabet for gruppe C-sportsvogne – nutidens LMP1-racere.
Netop gruppe C-sportsvognene var tæt på at sætte en brat stopper for sønderjyden. En horribel ulykke på Norisring i Tyskland fik dog lykkelig udgang for Kris Nissen. Kort tid efter – i juli 1988 – kørte Kris Nissen dog galt i sin Kremer-indsatte Porsche 962 på Fuji-banen i Japan, mens han var i spidsen for både den europæiske Interserie og det japanske mesterskab for klassen.
I månederne efter svævede danskeren mellem liv og død. Derfor var det mod alle odds, da han knap et år efter kunne gøre comeback i motorsporten. Det var dog – typisk for Kris Nissen – beviset på viljen til sejr, som han havde vist så mange gange tidligere både på banerne og uden for i den evindelige jagt på sponsorkroner og konkurrencedygtige racersæder.
Hør den fascinerende historie om Kris Nissen mange kampe på og udenfor racerbanerne i podcasten Det ternede flag. Her har vi – med lidt forsinkelse – Nissen i studiet, efter han i november 2020 blev optaget i Motorsportens hall of fame. Vært er Morten Alstrup.