Peugeot måtte lide et nederlag til Audi i Le Mans 2010. Trods et tydeligt fartoverskud kunne de franske dieselracere ikke holde til udholdenhedsprøven på Circuit la Sarthe. Men Le Mans-teamet vil have revanche i 2011.

– Vi startede ud med et højt tempo mod en stærk modstander. Vi var hurtigere end dem, men vi var ikke lige så pålidelige. Det, der tæller, er den endelige sejr, ikke topfarten. Vi havde fire ’doubles’ på stribe, og man ved, at det ikke kan fortsætte for evigt. Uheldigvis sluttede vores held her, men vi gjorde alt vi kunne for at vinde, siger chefen for Peugeot Sport, Olivier Quesnel.

Klokken 17.28 udgik den første Peugeot, #3, der havde ført løbet indtil da. Et brud i monocoquen betød, at bilen ikke kunne fortsætte, og Pedro Lamy, Sebastién Bourdais og Simon Pagenaud var ude af løbet.

Bil #1 blev forsinket i løbet af natten, da dele af det elektroniske system skulle udskiftes. Det overlod føringen til #2, der førte det meste af natten og morgenen, indtil flammer og røg stod ud under motorcoveret.

Den sidst Peugeot i løbet, den privatindsatte Oreca-908, led samme skæbne som #2 i sin heroiske jagt på Audierne foran. Undervejs satte Loic Duval ny banerekord på Circuit la Sarthe med  3:19.024 – knap fire tiendedele bedre end Stephane Sarrazins hidtidige rekord fra 2008.

– Vi tabte returkampen i dag, men næste år tager vi den afgørende kamp, slutter Quesnel i en pressemeddelelse.

Foto: Peugeot Sport