Peugeot Sport tog fra den officielle Le Mans-test med en fuld løbssimulation i bagagen. Ganske vist kunne teamet ikke nå at tilbagelægge et døgns prøvelser ved testen på én dag. men kombineret med test på Motorland Aragon har den ene Peugeot 908 tilbagelagt en fuld løbsdistance.
– Vi fik sådan set gennemført vores fulde testprogram. Bil #7 gennemførte langdistanceprogrammet, vi påbegyndte i Aragon. Vi har overgået løbsdistancen for 24-timersløbet på Le Mans betragteligt med denne bil, siger teamets tekniske chef Bruno Famin i en pressemeddelelse.
– Vi har arbejdet godt med setup på de to øvrige biler, på trods af en motoralarm på #9. Indtil vi ved mere, så foretrak vi at bytte den. Samlet set, så var det en meget produktiv dags arbejde, de tre biler er intakte og kørerne holdt sig perfekt til prgrammet, slutter han.
Teamets øverste chef var også godt tilfreds – også selvom Audis Tom Kristensen løb med dagens hurtigste tid.
– Vi viste både langdistance og fart. Vi har alle de data, vi behøver for at være sikre på, at vi kommer tilbage til Le Mans med optimerede racerbiler. Spa-Francorchamps vil give os endnu en mulighed for at forberede os på Le Mans, siger Olivier Quesnel.
Samlede tider fra Le Mans-testen:
1 : Audi R18 TD1 no.3, 3’27’’687, 62 omgange
2 : Audi R18 TDI no.1, 3’27’’815, 48
3 : Peugeot 908 no.8, 3’27”876, 80
4 : Audi R18 TD1 no.2, 3’27’’878, 70
5 : Peugeot 908 no.9, 3’28”304, 43
6 : Peugeot 908 HDi FAP – Oreca no.10, 3’31’’141, 78
7 : Peugeot 908 no.7, 3’32”549, 117
8 : Pescarolo Judd no.16, 3’36’’583, 65
9 : Pescarolo Judd no.12, 3’37’’809, 60
10 : Pescarolo Judd no.13, 3’38’’716, 26
Foto: Peugeot Sport