I weekenden køres Formel 1-sæsonens tredjesidste løb i Abu Dhabi på banen Yas Marina.
De forenede arabiske emirater kom på Formel 1-kalenderen i 2009, da det nybyggede og storslåede anlæg Yas Marina blev taget i brug. Banen er ret krævende, og hører til en af de mere tekniske svære baner. Det er en blanding af langsider, der typisk slutter med skarpe sving, også passager med sving, der er teknisk krævende, hvor udgangshastigheden er vigtig. Samtidig er det også en bane, der giver rimeligt gode muligheder for overhalinger – der er tre oplagte steder på banen for at komme forbi konkurrenterne.
Lyset er også et unikt karakteristika på Yas Marina-banen, for der startes med nogen dagslys kort før solen går ned, og sluttes af i mørke. Banen er naturligvis oplyst af projektører, men det er det eneste løb på Formel 1-kalenderen, hvor man går fra lys til mørke. Malaysias Grand Prix tidligere på sæsonen blev kørt fra start til slut i kunstigt lys.
Pirelli har valgt soft og medium compound-dækkene til løbet i Abu Dhabi. Der lægges udmiddelbart op til en to-stop-strategi, men det er muligt at enkelte vil prøve med kun ét enkelt stop. Den italienske dækfabrikant anvendte sidste år banen, til at udvikle dækkene til i år – netop på grund af det er en alsidig bane, der har mange forskellige karakteristika.
Sebastian Vettel og Red Bull, har leveret overbevisende resultater på det seneste – tyskeren har sejret i de seneste fire løb. Det seneste løb i Indien viste dog, at både McLaren og Ferrari er kommet tættere på Red Bull-teamet.
Kampen om året VM-titel står mellem Fernando Alonso og Sebastian Vettel, hvor sidstnævnte fører med 13 point. McLaren-teamet kæmper for at overtage andenpladsen i VM for konstruktører, og Lewis Hamilton har en tredjeplads inden for rækkevidde i VM for kørerne. Så McLaren teamet vil også kæmpe med om sejren og topplaceringer i Abu Dhabi.
Trods Red Bull og Sebastian Vettel ligner en favorit til sejren i weekendens Grand Prix, så vil der blive hård konkurrence fra både Ferrari og McLaren. Så alternative bud på en sejr vil både være Fernando Alonso eller Lewis Hamilton.
Ferrari har derudover en fordel fremfor både Sebastian Vettel og de to McLaren-racere, da det italienske team har en ny motor i overskud til begge deres biler. Hver Formel 1-racer må bruge otte motorer på en sæsonen, og Sebastian Vettel fik sin ottende motor i til løbet i Indien og McLaren brugte deres sidste motorer tilbage i Japan. Så jo tættere vi kommer på afslutningen af VM, desto større risiko for at Sebastian Vettel og McLaren-racerne udgår med motordefekt.
Reglementet åbner dog op for man bruger flere end otte motorer, men det giver en straf på ti startplaceringer.
Lidt længere nede i feltet har både Mercedes, Sauber og Force India også noget at køre for. Sauber kan nå Mercedes-teamet i VM for konstruktører, og det udløser ekstra bonus i form af kroner og ører til næste års budget. Så det er en væsentlig motivation for især Sauber-teamet, der langt fra har så mange penge i ryggen som Mercedes fabriksteam. Force India har så mulighed for at vinde en placering, hvis de kan komme forbi Sauber-teamet, og det kan have stor betydning, da Force Indias ejer er i økonomiske vanskeligheder.
Med den tætte kamp i VM-toppen er der et interessant løb i vente til Abu Dhabis Grand Prix i weekenden.
Fredag køres FP1 klokken 10:00 dansk tid.
Husk, du kan finde spilforslag på F1 i Abu Dhabi på Tipsomtips.com.