World Motor Sport Council har i dag afholdt deres sidste møde for i år. Her er der blevet vedtaget en række ændringer på FIAs forskellige racerserier. Nogle af de ændringer påvirker FIA World Endurance Championship, både i 2013 og 2014. Her kommer der et nyt kvalifikationsformat, nye regler for LMP2 og GTE Am samt en kalenderændring.

Den vigtigste ændring er afviklingen af en løbsweekend. Warm-Up er blevet taget af programmet, med undtagelse af, når det specifikt er krævet af nogle events, lyder formuleringen.

Kvalifikationen ændres, for at gøre det mere spændende for publikum og medierne. I 2013 skal to kørere fra hver bil køre to omgange med tid hver. Gennemsnittet for de fire omgange bliver herefter brugt til at bestemme startrækkefølgen.

I 2013 bliver der en række tiltag for at reducere omkostningerne i LMP2 og GTE Am klasserne. Der bliver et maks antal motorer, der må bruges over en sæson i LMP2, og der kommer også en begrænsning på dæk i både LMP2 og GTE Am.

Kalenderændring

Løbet i brasilianske Sao Paulo er flyttet til 1. september i 2013. Dermed ser kalenderen således ud:

14/04 – 6H of Silverstone
04/05 – 6H of Spa
22/06 – 24H of Le Mans
01/09 – 6H of Sao Paulo
22/09 – 6H of Austin
20/10 – 6H of Fuji
10/11 – 6H of Shanghai
30/11 – 6H of Bahrain

Samtidig gøres der opmærksom på, at der kommer nye regler i LMP1 i 2014. Her vil der blive gjort meget for, at der er lighed mellem diesel og benzin motorer. Samtidig bliver der brugt benzin og diesel med større indhold af bio-materiale.

In 2014 new LMP1 technical regulations will come into force. Strict equivalence between diesel and petrol engines will be applied and monitored. Petrol and diesel fuels with more bio-content have been decided.