Michel Nykjær har en bizar oplevelse med hjem fra Marokko og anden afdeling af WTCC, hvor den danske standardvognskører netop har gennemgået to løb, der ikke kastede meget race af sig.
– Det var meget mærkeligt – der var mulighed for meget mere, men det var svært at køre race der. Det var kedelige løb, egentlig, siger Michel Nykjær efter at have kørt adskillige omgange efter safetycar, takket være de marrokanske arrangørers tydelige ineffektivitet, når biler crashede på banen.
– Vi kører bag safetycaren længe, fordi det tager en kranbil fire-fem omgange bare at komme frem til den forulykkede bil – det var tåbeligt, siger Nykjær videre, der også peger på startproceduren, hvor femsekundersskiltet aldrig kom frem, så Norbert Michelisz ikke var klar, da startsekvensen gik i gang til race 1.
– Jeg selv fik en god start på race 1 og var oppe som treer eller firer fra min startplads som nummer seks. Jeg synes jeg var så langt oppe på siden af Gené, at jeg ikke skulle lade ham tage svinget. Men i det vi drejer ind hopper hans bil, og vi fletter hjul og får ikke drejet, siger Nykjær, der herefter måtte kæmpe sig op gennem feltet.
I andet løb var sydsjællænderen også ude for en af de underlige hændelser i weekenden i Marrakech.
– I andet løb var jeg oppe som syver eller otter, da der kommer safetycar igen. Mens vi kører efter den, i gul flagzone, overhaler Tarquini, Engstler og Bennani mig. Jeg kalder ind til pitten og spørger, hvad der sker, men det ved de ikke. Tarquini kalder så ind og siger, at jeg skal overhale dem igen, men det vil vi ikke, da jeg ikke skal risikere nogen straf, siger en ærgerlig Nykjær, der gør status over sin sæson indtil videre.
– Det går helt klart fremad, jeg lærer mere og mere om hvordan man skal køre bilen, og jeg synes også, at min sjetteplads i kvalifikationen lørdag viser, at jeg har fundet farten efterhånden, siger Michel Nykjær til Racemag.
Næste afdeling af WTCC finder sted på Monza den 21.-23. maj – sammen med FIA Formula Two med Johan Jokinen.
Foto: fiawtcc.com



