WTCC-sæsonen går i gang i dag fredag for Michel Nykjær og resten af VM-feltet. I brasilianske Curitiba skal standardvognskørerne igen i aktion, men en række tekniske og sportslige ændringer kan gøre det svært for danskeren.

BMW- og Chevrolet-kørerne har alle de nye FIA-motorer på 1,6 liter. De yder cirkal 30 hestekræfter mere end de tidligere motorer, som blandt andet sidder i Nykjærs SEAT Leon TDI. Det kan give en stor forskel, frygter Næstved-køreren.

– De nye 1,6 liters motorer kan være meget hurtigere, op til et sekund. Der bliver hård konkurrence, og vi får svært ved at hamle op mod dem, siger Nykjær til Racemag fra Curitiba-banen.

SEAT-teamet SUNRED bygger i øjeblikket selv motorer efter det nye reglement, efter SEAT-fabrikkerne har trukket sig fra WTCC. Men motoren forventes tidligst introduceret i april, når feltet rammer Europa.

– Når det er SUNRED, der selv bygger, og det ikke er en fabriksindsats, så tager det længere tid. Og vi har ikke testet meget, mens Chevrolet har kørt nok 5000 kilometer med den nye motor, så det bliver svært, siger danskeren, der ikke har kørt seriøst siden finalen i Macau i november.

– Jeg er meget spændt på at se, hvordan vi står i forhold til de andre kørere, siger Michel Nykjær videre.

– Raflebægeret er virkelig blevet rystet i år, hvor der er nyt på mange fronter, men jeg er godt klar over, at det bliver lige på og hårdt. Fredag har vi test, og så har vi lørdag formiddag to gange træning, inden det gælder tidtagningen.

Du kan følge FIA WTCC-sessionerne via livetiming – løbene bliver vist på Eurosport søndag. Se mere her.

Foto: Morten Kimer