Til weekendens afdeling af verdensmesterskabet for standardvogne får Michel Nykjær et længe ventet ønske opfyldt. Racerkøreren fra Næstved kan for første gang stille til start med en motor opbygget efter det nye reglement, som mange af hans konkurrenter har kunnet bruge lige fra sæsonstarten.
– Jeg har både testet den gamle dieselmotor og den nye benzinmotor, og den nye benzinmotor er hurtigere, men vi er stadig i udviklingsfasen, siger Michel Nykjær i en pressemeddelelse.
– Jeg testede den nye motor mandag og tirsdag på banen i Barcelona, og derefter har mit team tjekket den i prøvebænken som en sidste forberedelse inden løbet i weekenden. Testen i Spanien var positiv. Med den nye motor føles Seaten mere som en racerbil, fordi den larmer mere. Bilen kører bedre med benzinmotoren, for dieselmotoren var tungere og dermed hårdere ved fordækkene. Hvis vi kan få en fordel med den allerede i weekenden, vil det være godt, men hvis vi klarer os som hidtil, har vi ikke tabt noget. For jeg føler mig overbevist om, at vi har noget at bygge videre på, siger Pole Position Denmark-køreren videre.
Hungaroring bliver ydermere et nyt bekendtskab for sydsjællænderen, der altså både skal vænne sig til ny motor og ny bane i weekendens WTCC-afdeling.
– Banen har ikke så mange hurtige stræk, men mange sving, så der er sikkert noget af min erfaring fra de danske baner, jeg kan trække på. Jeg har kun set banen i fjernsynet fra transmissionerne fra Formel 1, og det er det eneste, jeg kender til den. Men det er nok også det samme for de andre kørere i feltet, for der er ikke tidligere blevet kørt WTCC-løb på den, så det skulle være godt. Den skulle minde meget om Zolder, som vi lige har kørt på, så det ville ikke være helt skidt, slutter han.
WTCC kører test fredag og træning og kvalifikation lørdag.