Rally Wales var det sidste WRC-rally, hvor fabriksteamene måtte stille op med de hidtidige WRC-biler, Ford Focus WRC og Citroën C4 WRC. Fra begyndelsen af 2011 skal de køre med biler med en turboladet 1600 motor i stedet for den 2-liters maskine, som har været normen de sidste mange år.

Både Ford og Citroën fortsætter i 2011 og de præsenterede begge deres nye biler i forbindelse med Rally Frankrig. For Fords vedkommende stiller de op med en Fiesta, som i udseende ikke er helt ulig deres S2000 bil, mens Citroën kommer med en helt ny DS3-model. Endelig får vi også Mini at se på prøverne i 2011, men det bliver ikke i et fuldt program.

Citroën kommer med to biler i deres fabriksteam til verdensmesteren Loeb og den unge Sebastien Ogier, og der arbejdes i øjeblikket på yderligere to biler. Flere navne er i spil her. Citroën kørerne fra 2011 – Dani Sordo og Kimi Raikkonen – er lidt ude på en sidelinie, idet Citroën vil foretrække at kørerne trækker sponsorer med sig til de to biler og her står ingen af de to helt stærkt efter at Red Bull sidst på året begyndte at få kolde fødder mht. Raikkonen. I kulissen står Petter Solberg, som kørte en stærk 2010 sæson for private midler, men for ham er sagen heller ikke så ligetil, da flere af hans sponsorer efter sigende netop var med fordi Solbergs satsning var privat og ikke er så interesserede i at blive en del af et Citroën program. Det kan derfor blive helt andre kørere, som kommer til at sætte sig på de to sidste DS3’ere, som stiller op fra starten i 2011. Der er ifølge Citroen chefen Olivier Quesnel stor interesse for bilerne – ikke mindst fordi, Citroën ikke vil have private DS3’ere ud på markedet i den første sæson, så eneste måde at få fat i en bil på er at blive involveret i fabriksteamet.

Sådanne tanker gør man sig ikke hos rivalen Ford. Her arbejder man på at få ikke mindre end 10 af de nye Fiesta FS WRC’ere klar til sæsonstarten i Sverige i februar. Hirvonen, Latvala og Dani Sordo er i spil til fabriksbilerne, mens de øvrige biler havner i private hænder. Hos Mini koncentrerer man sig om at få to biler ud at køre et begrænset program. IRC-mesteren fra 2009, Kris Meeke, er bekræftet, mens det andet sæde endnu er åbent. Marcus Grönholm spøgte længe i kulissen til en comeback, men det er nu ikke længere sandsynlig. I stedet nævnes Dani Sordo, men spanioleren holder lidt igen, da han primært ønsker en mulighed for at køre en fuld sæson.

Endelig kommer der til næste år også nye udgaver af de gamle gruppe-N biler, Subaru Impreza og Mitsubishi Lancer. For at bringe disse biler op på niveau med S2000 bilerne får de næste år mulighed for at køre efter et nyt R4-reglement. Indholdet af reglementet ligger endnu ikke helt fast, men ting som lavere vægt og større fjedervandring forventes at blive en del af det.