Åbningen af Nissans nye motorsportscenter i Yokohama mandag bød på flere overraskelser. Nismo, som motorsportsarmen hedder, går i 2014 efter at stille som bil #56 i Le Mans i 2014 – pladsen, der er reserveret for biler med alternativ teknologi.

I 2012 stod der også Nissan på garagen, efter japanerne gik ind i DeltaWing-projektet. Populariteten for den bizarre racer får nu japanerne til at satse helhjertet på en indsats næste år.

I indsatsen vil Nissan og Nismo stille med ‘en helt ny racerbil, der inkorporerer elektrisk teknologi’, skriver Nissan i en pressemeddelelse. Bilen vil demonstrere ny teknologi i drivlinen og vil give ACO og FIA værdifulde data og viden forud for et muligt comeback i LMP1 til Nissan, skriver de.

– Vi vender tilbage til Le Mans med en bil, der vil fungerer som en højfartstest under de hårdeste betingelser både vores gadebiler og for vores elracebilsteknologi, siger Carlos Ghosn, øverste chef for Nissan.

Nissan deltog – udover i 2012 med DeltaWing – også tilbage i 1990erne i Le Mans med bl.a. Nissan R390 GT1 (foto) og R391-prototypen, indtil de lukkede motorsportsprogrammet uden for Japan ned. De seneste år har de deltaget som motorleverandør i LMP2.