Ferrari #50 med Nicklas Nielsen, Miguel Molina og Antonio Fuoco er efter en teknisk efterkontrol blevet udelukket fra 24-timersløbet, da bilens bagvinge kunne flekse mere end tilladt.
Som om fjerdepladsen ikke var skuffelse nok for Nicklas Nielsen og hans to teamkammerater, så er den nu blevet endnu større. Sent mandag aften besluttede løbets fem dommere sig for at udelukke Ferrari #50 fra løbet, da bilen ikke overholdt det tekniske reglement for hypercar-bilerne.
Som mange andre biler, der kom i mål, skulle også Ferrari #50 til en efterfølgende teknisk kontrol. Alle hypercar er homologerede, og alle detaljer i denne homologering skal overholdes gennem hele løbet. Den tekniske efterkontrol viste, at der manglede fire bolte i den struktur, hvor bilens bagvinge er fastgjort. Samtidig viste en statisk test, at bagvingen kunne flekse 52 mm, hvor 15 mm er det maksimalt tilladte.
Ferraris teamchef Batti Pregliasco og race engineer Luca Massé er blevet forelagt den tekniske kontrols resultater, og de har accepteret dem. De har forklaret, at man ved sidste pitstop havde observeret, at én bolt manglede, men at man valgte ikke at gøre noget, da man på bilens telemetri ikke kunne se, at bilens topfart var ændret. Løbets dommere noterede sig, at Ferrari #50 opnåede sin højeste fart på omgang 380 ud af 387 omgange. Hverken teamchef eller race engineer anfægtede den tekniske kontrols konklusioner.
En udelukkelse er standardstraffen, hvis en racerbil ikke overholder det tekniske reglement. Dommerkvintetten på Le Mans understreger i sin afgørelse også, at den manglende fastgørelse udgjorde en potentiel sikkerhedsrisiko. Ferrari-teamet har mulighed for at appellere udelukkelsen. Selv om Nicklas Nielsen og co. ikke mister nogen pokal, så kan udelukkelsen blive dyr. Godt nok er trioen stadig på tredjepladsen, men har nu kun 57 point mod de 105 point, som Alessandro Pier Guidi/Antonio Giovinizzi/James Calado har på førstepladsen.