Som vi kunne berette over weekenden, så blev årets Nürburgring 24 mildest talt en blandet fornøjelse for de danske deltagere. Mange måtte trække sig fra den tyske klassiker, andre fik løbet ødelagt af uheld – og Team Scangrip Racing kørte et stort set perfekt løb trods en elendig optakt – teamets BMW E92 335i havde nemlig store problemer med bremserne op til løbet.

Nicki Thiim og Audi Sport Team WRT havde en lovende kvalifikation og viste absolut også lovende takter i løbets første del, men efter godt tre timer måtte teamets Audi R8 LMS i pit med en smadret front. Mekanikerne kastede sig over bilen, og fik det hele klaret på omkring 20 minutter, men skaden var sket. Kort før klokken 23 begyndte regnen at falde over Nürburgring, og teamet måtte korte et stint ned for at få regndæk på, men fra da af havde Team WRT et problemfrit løb med bil #29, der i de tidlige morgentimer for alvor åd sig ind i top 10 og satte de hurtigste omgange af alle på det tidspunkt. Til sidst endte det med en syvendeplads for teamet, der efter garageturen var helt nede i 60’erne samlet.

Kort efter Audi-teamets problemer måtte Michael Christensen også se sit N24 smuldre. Team Manthey Porschen, kørt af Christensen, spandt i noget kølervæske på Nordsløjfen og ramte muren. Desværre måtte teamet klokken cirka 21 kaste håndklædet i ringen og kalde det en dag.

Niels Borum var – set med danske briller – mere heldig. Team Scangrip Racing havde ellers tonsvis af problemer op til N24, for bilens bremser var konstant en kilde til problemer ved den anden kvalifikation, men problemet blev løst af de hårdtarbejdende mekanikere op til løbet. Heldigvis ville teamets BMW 335i gerne, da det gjaldt, og de kørte faktisk hele løbet uden problemer overhovedet. Kun bagkofangeren tog lidt skade, for en konkurrent var uopmærksom op til en Code 60-zone og ramte Niels Borum om natten. Han fortæller til vores udsendte, at teamet er glade for resultatet og specielt at bilen klarede løbet så godt.

Claus Grønning havde heller ikke verdens bedste løb. Team Roadrunner Racing førte ellers i SP3-klassen med teamets Renault Clio Cup, men kort før klokken 03.00 tabte den japanske kører Umemoto Junichi bilen på Nordsløjfen. Japanske Junichi meldes ok, men bilen var ikke til at sende på banen igen, og teamet måtte give op.

Roland Poulsen og Bliss Autosports Opel Astra OPC kørte sig til en femteplads i klassen efter et løb, der blev hindret søndag morgen. Her ramte en af holdkammeraterne nogle tabte dele på banen, hvilket smadrede både køleren og et dæk. Teamet fik imidlertid bilen tilbage på banen, og de fik det ternede flag at se.

Anders Fjordbach og Sorg Motorsport klarede heller ikke årets N24. Teamets BMW M235i røg hårdt i barrieren ved Kesselchen med Anders’ holdkammerat Philipp Leisen ved rattet. På dette tidspunkt var klokken cirka 02.00 og det regnede kraftigt. Philipp Leisen fik bilen reddet hjem i pit, og teamet fik faktisk BMW’en med startnummer 302 tilbage på banen. Desværre holdt det kun en time, for så var BMW’en igen indblandet i et stort uheld, og her stod den ikke til at redde:
– Vi måtte desværre parkere bilen ved Schwedenkreuz – totalskadet…. Vi forsøgte det, men vi tabte. That’s racing. Men det er altid fedt at være på Nordsløjfen, så næste år prøver vi bare igen, sagde Anders Fjordbach efter det var slut for teamets BMW.

Tak til Natascha Theisen for ord og billeder!