Sæsonstarten har som ventet været hård for Michel Nykjær i FIA WTCC. Savnet af hestekræfter i forhold til konkurrenterne med de nye WTCC-motorer har været stort. På Monza ramte uheldet dobbelt. Læs hvorfor i Nykjærs klumme her – eksklusivt for Racemag.
Da sæsonen 2011 begyndte, vidste vi i SunRed teamet at vi ikke ville kunne være konkurrencedygtige i de første par løb af dette års WTCC. Teamets nye 1,6 turbo benzinmotorer, som det nye reglement kræver, er af forskellige årsager ikke blevet udviklet, så vi kunne nå at have dem med fra starten af sæsonen. Det faktum vidste vi allerede før vi rejste til første løb i Brasilien, så det eneste vi kan satse på indtil vi får dem, er at skrabe så mange point sammen som overhovedet muligt, for ikke at komme for langt bagud i mesterskabet.
Weekenden på Monza skulle ikke være nogen undtagelse for mit vedkommende, og specielt på Monza kræves der motorkraft med de lange langsider, så det gjaldt bare om at få samlet point, som det egentlig er lykkedes mig i de første løbsweekender (Brasilien og Belgien). Det skulle så bare ikke gå som planlagt i denne weekend, eftersom jeg kørte tidtagning lørdag med en opsætningsfejl på bilen, hvilket gjorde det umuligt for mig at sætte en ordentlig omgangstid. Desværre opdager teamet først fejlen bagefter, og kommer undskyldende hen til mig, for at forklare om fejlen.

Mit udgangspunkt er nu at jeg skal starte 14. i begge heat, og så er der kun en vej, og det er fremad… En 12. plads er hvad jeg kan opnå, der kan ikke hentes mere ud af dieselmotoren i dette heat. Min frustration bliver større for hver gang vi er ude at køre, for som racerkører er det bare ikke fedt at må stille sig tilfreds med en bil der ikke er lige så hurtig som de andre i feltet.
Imellem første og andet heat er bilerne i parc fermé indtil et kvarter før pitlane åbner til andet heat. Mekanikere og ingeniører må ingenting gøre på bilerne i den tid, bilerne er låst fast. Så det er ikke før jeg sætter afsted for at køre ud på gridden til andet heat, at vi opdager at bilen har en max hastighed på ca. 50 km i timen… Nu bliver min frustration først rigtig sat på kogepunktet, for da jeg endelig kommer hele vejen rundt på banen og holder stille ved mekanikerne, finder de ud af at turboen er gået, og den kan ikke nå at blive lavet.. Jeg må se andet heat fra min pitgarage.
Nu ser det endelig ud til at der er lys for enden af tunnelen, for vi skal inden længe teste de nye 1,6 motorer, og forhåbentlig har vi dem i bilerne til næste løb i Ungarn om ca. 3 uger… Lad os nu håbe at opstartsproblemerne ikke bliver for mange, og vi endelig kan være med og kæmpe om podiepladserne, for selvom vi hele tiden har været klar over at de nye motorer ville være forsinket, kan jeg bare snart ikke klare at sakke bagud mere…
Jeg vil være med der hvor det sker!
Mvh
Michel Nykjær
Fotos: Stine Østergaard