Det nye, miljøvenlige dæk fra Yokohama er knap så venligt mod racerkørerne i FIA WTCC. På Monza snød det hhv. Gabriele Tarquini, Rob Huff og så Michel Nykjær for en sejr, og senest i Portimao tog det muligheden for pole position fra den danske SEAT-kører.

Nu er både Nykjær og resten af WTCC-feltet klar til Brands Hatch – en bane, der også er hård ved dækkene.

– Dækkene er ikke helt så holdbare, og det har ramt flere. Vi har kigget på dataene, ændret på setuppet og spurgt Yokohama til råds efter Monza. De foreslog nogle ændringer på setuppet, men efter det er både Tarquini, Gené, Huff og jeg selv punkteret, så jeg tror de er ved at få grå hår i hovedet, siger Michel Nykjær, da Racemag fanger ham.

Punkteringerne har dermed ramt flere kørere og i forskellige sessioner i løbet af en weekend. Og umiddelbart er der ikke noget mønster for, hvornår dækkene bryder sammen.

– Det er meget forskelligt, hvornår det er sket. Det er sket efter fem omgange, men jeg har også prøvet at køre 30 omgange uden problemer, så der er ikke nogen rød tråd i det, siger Michel Nykjær, der ikke selv mener, at han kører bilen for hårdt.

– I Portimao kørte vi ræs de første fem omgange, men derefter kørte jeg som en gammel dame, indtil dem bagved kom for tæt på. Så på sidste omgang sagde det bare pfttt. Det er er ligesom slidbanen bare slipper dækket, siger Nykjær.

Sydsjællænderen, der trods glimt af fart endnu ikke har fået det helt store resultat i hus i årets WTCC, føler sig dog godt forberedt til weekendens løb.

– Jeg var derovre i mandags for at køre trackday, godt nok ikke i min racerbil, men jeg nåede da 15 omgange på banen, så jeg fik den lært, siger han.

– Det er en fed bane, hvor bilen næsten forsvinder helt ned igennem det første sving (Paddock Hill Bend, red.), det giver en fed fornemmelse. Men flere steder er banen ret smal, og curbsene er ret gamle. Flere af svingene åbner sig op, så man faktisk kan have mere fart på, end man lige tror, slutter Nykjær.

FIA WTCC kører denne gang ingen fredagstræning. Første træning er derfor lørdag formiddag. Se tidsplan og link til livetiming under www.racemag.dk/events

Foto: