Hejsa,
Jeg var oppe at køre 3. DM på Jyllandsringen ved Juniløbet, hvor jeg rigtig fandt ud af, hvad et slidt differentiale gør ved bilen og køreegenskaberne.
Vi starter weekenden med en gang træning i regnvejr, eller hvert fald på en temmelig våd bane. Der mærker jeg ikke så meget til det slidte differentiale, da bilen stort set altid har en tendens til at understyre i regnvejr, især hvis man begynder at presse den lidt.
Så kom problemet i tidtagningen, hvor vi havde sat bilen op, som vi plejede at gøre på Jyllandsringen i tørvejr, men jeg havde konstant problemer med understyring, og bilen blev bare dårligere og dårligere jo flere omgange bilen kørte. Vi prøvede nye fordæk og det hjalp lidt, men det var slet ikke optimalt.
Jeg var rigtig meget frustreret over bilen og følte, at jeg var total magtesløs. Vi tænkte meget over setuppet, om vi havde overset noget, men det var ikke rigtig tilfældet, da vi gik bilen efter.
Jeg blev dog stadig nummer 2 i tidtagningen efter Jacob, min evige rival i år – jeg var sølle 0.092 sekund fra ham.
Om søndagen havde vi først warm-up, og der havde jeg stadig rigtig mange problemer og satte kun en acceptabel omgangstid, som dog stadig var halvt sekund efter Jacob.
Jeg troede da ikke, at jeg selv var blevet så meget dårligere siden Padborg Park
Jeg begyndte at tænke videre over, hvad der ellers kunne være galt, for setuppet var det gode gamle, og jeg troede da ikke, at jeg selv var blevet så meget dårligere siden Padborg Park. Min første tanke var om differentialet var gået i stykker eller slidt. Jeg fik at vide, hvordan man tjekkede det, og det kunne kun gå for langsomt at få det tjekket.
Man sætter bilen i frigear og løfter det ene forhjul op, sætter en momentstang ind på møtrikken, der holder trækakslen, justerer nøglen og finder så ud af, hvor mange newtonmeter der skal til for at trække forhjulet rundt. Jeg har via Peter Rasmussen (teknisk chef) fået at vide, at et Clio-differentiale skal ligge mellem 100 og 110 NM, og mit målte lidt under 60 NM.
Men hvad gør det så ved køreegenskaberne? Det jeg fik at vide, af selv samme person, var at differentialet begynder at låse alt for tidligt i svinget i stedet for at lade yderhjulet trække mere i svingene, hvilket gør, at den nemmere og hurtigere kommer igennem svingene.
Mit differentiale gjorde, at bilen begyndte at låse midt i indstyringen til svinget, dvs. at den låser begge aksler hvilket gør, at den trækker lige meget på begge hjul, og så vil bilen egentligt helst bare køre ligeud, så det er forklaringen på mit problem med konstant understyring.
Ovenstående gjorde, at jeg i heat 1 ikke kunne få den høje udgangsfart af svingene, så jeg kunne lave de rigtige overhalingsforsøg, men det blev dog stadig til en 3. plads.
Til heat 2 startede jeg i pole, og der prøvede vi at gøre bagenden så løs som muligt for at kompensere for mit problem. Det gjorde, at jeg skulle lave min kørestil lidt om, men jeg formåede at føre fra start til slut. Jeg kørte endda 15 omgangstider inden for et halvt sekund ud at de 16 omgange – tror det var vejen til succes.
Nu skal gearkassen bare renoveres til løbet på Ring Djursland. Det var alt fra mig denne gang, vi ses.
Hilsen
Michael Christensen
Fotos: Torben Holst