Michael Christensen håber på mere Porsche-succes i syvende VM-afdeling, der køres i weekenden i Japan.

Den danske Porsche fabrikskører Michael Christensen og hans faste VM-makker Richard Lietz tager i weekenden igen plads i duoens Porsche 911 RSR, for at takle 6-timers løbet på Fuji Speedway i Japan.

Fuji Speedway, der er anlagt ved foden af det billedskønne vulkanområde, er meget krævende for hvad angår opsætning af teamets Porsche 911 RSR. På banens 1,5 kilometer langside er kravet et minimum af aerodynamisk modstand. Men når det gælder banens 16 sving, der kommer i tæt sammenhæng rundt på den 4,549 kilometer lange racerbane, er det bedst med en racerbil, der yder et maksimum af downforce.

”Bilens opsætning er en balance mellem det, som vi behøver på langsiden, den hurtige første sektor og den krævende sidste del af en omgang. Dertil er overfladen ofte ganske glat. I sving 13 kan vi ikke se det punkt, hvor vi skal styre ind. Det sving, og de to næste, skal ligesom tages på en følelse, hvor du hele tiden forsøger at forbedre den optimale racerlinje,” forklarer Michael Christensen, der håber på lidt mere Porsche succes i GT LM feltet, hvor danskeren i år har manglet fart i racerbilen.

”Vi har kæmpet hårdt i år for at holde trit med konkurrenterne hos Ford, Ferrari og Aston Martin. Ford og Ferrari har helt nye versioner af deres racerbil, mens Porsche først er klar med afløseren til vores nuværende i 2017”, lyder det videre.

Efter sidste afdeling i VM-serien i USA, har organisationen valgt at justere i det såkaldte Balance of Performance reglement, men om det er nok til at påvirke styrkeforholdet blandt konkurrenterne i feltet, er usikkert.

”Organisationen bag VM-serien arbejder kontinuerligt på at skabe lighed mellem bilerne i klassen, og det er med sikkerhed ikke en nem opgave. Frem til løbet på Fuji har vi mulighed for at tage lidt kilo ud af bilen, men selv når det er gjort er vores racer stadig for tung,” udbyder danskeren der håber på hjælp fra vejret.

”Det er slet ikke unormalt at det regner, når vi kører race i Japan. Og en våd bane eller sågar et regulært regnvejr kan være til vores fordel. På grund af motorens placering i bilen (hækmotorkonstruktion, red.) er grebet og balancen rigtig fin, når det er vådt og vejgrebet er nedsat,” slutter Michael Christensen.

6 Hours of Fuji startes kl. 11.00 søndag den 16. oktober lokal tid.