Med Danboring Rally i Kjellerup kom der gang i årets Danmarksmesterskab i rally. I år køres der om 4 Danmarksmesterskaber under Dansk Idrætsforbund og efter første DM-afdeling er der mange kendte ansigter fremme i front. Men nye navne, så som Rasmus Sørensen (billedet), markerer sig også.

4WD mesterskabet føres af Max Christensen, som i sin Subaru Impreza også blev den generelle vinder af Danboring Rally. Han følges af veteranen, Karl-Åge Jensen, og på 3. pladsen følger også et kendt navn i dansk rally: Martin Johansen. Det er dog ikke 4WD biler, man hidtil har forbundet Martin Johansen med og Danboring Rally var da også hans første i en Subaru Impreza. Rallyet igennem blev han hurtigere og hurtigere, men det var også nødvendigt for at holde en anden ny mand i Subaru bag sig. Michael Broberg Sørensen har til denne sæson skiftet til en Impreza og den har han hurtigt fundet sig til rette i. “Sådan en skulle jeg have købt for længe siden,” udbrød Michael midtvejs i rallyet, hvor han netop havde sat hurtigste tid af alle på prøve 8. Måske konkurrenterne er glade for, han ikke har gjort det tidligere for en 4. plads blandt 4WD’erne må siges at være en god debut. Med 12 biler ialt i denne kategori er der lagt op til, at der hen over sæsonen kan blive en god kamp om mesterskabet. Især da kørere som Christian Jensen (drivakselproblemer), Ib Kragh (udgået), Michael Pedersen (benzintilførselsproblemer) og Steen Andersen (udgået) ikke fik nogen god start på året.

I 2WD mesterskabet var det en gammel kending i en ny bil, som slap bedst ud af Danboring Rally. Brian Madsen har gjort en Peugeot 306 MAXI klar til denne sæson og den var konkurrencedygtig fra den første meter. Så meget, at Brian i den første halvdel af rallyet lå og kæmpede om generalsejren, men han faldt dog lidt tilbage mod slutningen. Sejren blandt 2WD’erne var dog aldrig i fare. Hans værste konkurrent var Tim Svanholt, som havde lidt småproblemer med sin VW Golf midtvejs. De to skal nok få nogle gode dueller i årets løb. En anden, som gerne vil slås med de to  er Martin Knudsen i Honda Civic. Han nåede imidlertid kun én prøve inden motorstyringen gjorde så store knuder, at han måtte udgå. På den ene prøve var han imidlertid lige i haserne på Brian og Tim. 17 biler var til start i kategorien, men reelt set er de tre nævnte i en klasse for sig. De store to-liters biler er de øvrige overlegne og med mindre massive tekniske uheld sætter ind må DM-vinderen skulle findes i blandt dem. En meget populær bil i kategorien er Citroën C2 og det er netop en sådan, som kommer ind som nummer 3 i mesterskabsstillingen. Den blev kørt af Jesper Vandel Bisted, som trak sig sejrrigt ud af en løbslang sekundduel med Frank Nielsen i en tilsvarende bil.

Et nyt mesterskab for i år er Tunet National, som dækker over en større blanding af biler. Her finder vi de to gruppe H duellanter fra 2009, Henning Søgaard i sin trofaste Ford Sierra og Johnny Pedersen i sin BMW M3, men også en kører som sidste års 2WD standard mester, Kenneth Madsen, som i år kører i den Suzuki Swift MAXI, som Anders Lysen tidligere har kørt. Altså både nye og gamle biler imod hinanden. Hvad Kenneth Madsen kunne udrette i Suzukien fandt vi aldrig ud af, for allerede på første prøve opstod der motorproblemer. Noget som teamet aldrig fik has på og de kom ikke til start lørdag morgen. Men prøve 1 viste også, at Johnny og Henning ikke bare kunne afgøre rallyet indbyrdes. Rasmus Sørensen i Opel Kadett GSi (billedet) lagde sig lige imellem de to på første prøve og fortsatte i højt tempo. Det kneb lidt at holde trit på den lange Sjørslev prøve om lørdagen, men da Johnny Pedersen måtte udgå fra føring med ødelagt baghjulsophæng efter et på netop Sjørslev prøven, var det Rasmus Sørensen, som var første udfordrer til Henning Søgaard. Henning Søgaard var den hurtigste af de to, men det var kun med ganske få sekunder pr. prøve indtil allersidste prøve, hvor tændspolen i Rasmus Sørensens Kadett gik løs. Det kostede lidt over et minut med hektisk fejlfinding inden bilen var i gang igen og teamet kunne køre i mål – stadig på andenpladsen. Efter mål blev andenpladsen så lige pludselig til en førsteplads.  Henning Søgaard havde nemlig forbremset sig under udkørsel til en ny omgang på en rundbane og i den forbindelse blev han dømt for modkørsel på prøven. Det er ikke første gang redninger i forbindelse med ny omgang har skabt diskussion om modkørsel eller ej – og sikkert heller ikke sidste – men konsekvensen af modkørsel ligger fast: Udelukkelse. Og således forsvandt en slukøret Henning Søgaard ud af resultatlisten. Rasmus Sørensen blev fulgt til dørs i kategorien af Torben Sørensen, der som altid ydede en solid indsats i sin Clio, og nok en Clio kørt af Carsten Jensen.

I den sidste kategori, Standard National, er DM-stillingen til at overskue. Her kom nemlig kun en bil i mål. Det var en Renault Clio kørt af veteranen, Ole Jensen, som dermed naturligvis også fører mesterskabet.

Foto: Marianne Sverbæk

Mesterskabsstilling 4WD:
1: Max Christensen – 20
2: Karl-Åge Jensen – 15
3: Martin Johansen – 12

Mesterskabsstilling 2WD:
1: Brian Madsen – 20
2: Tim Svanholt – 15
3: Jesper Vandel Bisted – 12

Mesterskabsstilling Tunet National:
1: Rasmus Sørensen – 20
2: Torben Sørensen – 15
3: Carsten Jensen – 12

Mesterskabsstilling Standard National:
1: Ole Jensen – 20