, MED 10 hastighedsprøver, 5 forskellige, små 127 prøvekilometer, og med grus på to af prøverne, og på dem vekslede underlaget imellem asfalt og grus.

IMK – Ikast Motor Klub var klubben bag, der var DM uge i Herning, så en DM Rallysprint prøve var også tryllet frem. Den var 12 kilometer på knap to omgange, og den var meget populær. Udover den talte Hauge prøven også til DM i Rallysprint, så 2×2 prøver i alt.

Dansk Super Rally, Dansk Super Rally Short og så lige DM i Rallysprint. Der manglede desværre deltagere i alle tre discipliner, synd for klubben og publikummerne, der var cirka 62 tilmeldte til alle tre events.

DSR/DM Rally var dagens hof disciplin, med knap 40 tilmeldte mandskaber, og desværre var der lidt tyndt i toppen, men løbet og prøverne var fine, tidsplanen og alt deromkring spillede bare, ja vejene er lidt flade i det område, men gruset gav en fin afveksling, og så DM Rallysprintprøven, som lå klods op af servicepladsen ved godsterminalen. Ingen tvivl om at der var været lidt logistik at tage hensyn til for klubben, men alt var lavet perfekt og professionelt, Tak IMK.

DET SPORTSLIGE

, der er altid mange ting at fremhæve, og de generelle vindere af Mascot Rally Herning blev ikke overraskende, Team GLAD Sports, Kenneth Madsen og Mette Felthaus i deres Citroën C3 Rally2, faktisk helt suveræne og de havde hurtigste tid på samtlige 10 prøver, derfor også danske mestre i DM Rallysprint, overlegen indsats og præstation.

Desværre mødte Esben Hegelund ikke op, ligeledes har Simon Vallentin trukket sig fra serien, så det var lidt tamt deroppe in front!

Ib Kragh og Jeannette Kvick i Hyundai i20 N Rally2 blev lige så suveræne 2’ere, men som Ib sagde, jeg kører for lidt, mangler køretræning, men DM4 i Juelsminde trækker meget på både Ib og Jeannette.

TILBAGE med manér, Steen Andersen og Ditte Kammersgaard i Mitsubishi Lancer Evo X, Steens første løb i år, men vanen tro er han bare a fast roadrunner, 3’er generelt og suveræn i klassen.

IGEN hurtigste tohjulstrækker som 5’er generelt, Casper Venning og Kristian Birk i Renault R3T, der er kommet stabilitet, hurtighed i kørslen og ro på i det team, og Casper har fået et boost af den medgang, og pt. ligger de samlet 2’er i Dansk Super Rally, og fører deres klasse.

En anden hurtig boy, Lasse Karlshøj med gæste codriver, Mads Dalsager i Peugeot 208 Rally4, 2’ere i klassen efter Casper og Kristian, 8’er generelt og knap et minut efter Renault holdet, men der var også lige en eksamen for Lasse fredagen hvor der blev kørt noter, så han var ikke hundrede procent opladet til racet.

TÆTTESTE FIGHT PÅ DAGEN, var i RC5 klassen, hvor Oliver Sørensen/Frederik Glad i Renault Clio Rally5 vandt med 0,1 sekund ned til Jacob Egholm/Sarah Haulrik også i Renault Clio. Jacob fandt slet ikke rytmen på de første fire prøver, men sidst i løbet var de hurtigst. Oliver sagde, at det der grus, det skal jeg lige have noget læring i at køre på, men sejren var fortjent. Men da Jacob og Sarah var hurtigste i den sidste del af løbet, så vandt de DM i Rallysprint, så Oliver og Jacob delte de to gange guld mellem sig denne dag.

HISTORISK HIGH SPEED, for Kim Boisen og datteren Emilie Mopse Boisen vandt klassen, og blev samlet set 6’er generelt, og Danske Mestre i Rallysprint, den BMW M3 E30 synger bare de rene og høje toner, og Kim er foruden at være en dygtig chauffør også en dygtig bilbygger, det virker bare. På den sidste prøve spiste bagtøjet dog en tand af bagtøjsgearingen, men heldigvis kunne de køre i mål med det.

Claus Lanther og Mogens Gotlob i Peugeot 206 tog en velfortjent klassesejr samt 11’er generelt, dejligt med lidt medvind på cykelstien for dette mandskab.

Michael Broberg M Sørensen og Peter Kristian Lyngs i Ford Fiesta ST tog klassesejren med en suveræn performance, men DM i Rallysprint i samme klasse gik til Jan Jacobsen og Kaj Mikkelsen også i en Ford Fiesta ST, der er altså mega tæt fight i denne herlige klasse.

Det blev også til en klassesejr til, Carsten Jensen og Michael Fasterholt i den sprøde Renault Clio R3, samlet set 7’er generelt, og den klasse må gerne snart få nogle flere deltagere, virkelig fede biler de nye R3 biler.

DA DM I RALLYSPRINT prøvemæssigt gjaldt alle deltagere, og de kun var de sidste prøver efter middag (Herning og Hauge prøverne), så kunne et mandskab vinde klassen i løbet, men hvis et andet mandskab var hurtigst på DM Sprint prøverne, så kunne et andet hold vinde det, ja det er en smule indviklet set udefra.

Frank Nielsen og Per Brodersen i Citroën C2R2 Max vandt deres klasse og DM vindere i sprint, men sejren inde i rallybilen var større end for de fleste, efter svær sygdom sad Per i højresædet igen, ikke på toppen endnu, men tilbage, meget emotionelt.

Søren Andreas Madsen og Niklas Madsen i VW Lupo vandt klassen og blev danske mestre i Rallysprint, onkel og nevø, lidt sjovt, men må være en fed følelse.

Det blev også til en tysk klassesejr, idet Kai-Dieter Kölle og Jan Bemmann i Porsche 911 Carrera 2,7 snuppede den med tilbage over grænsen.

De generelle vindere af DSRS blev, nordjyderne Claus Christensen og Peter Krag i Mitsubishi Lancer Evo, og det til trods at de er uden køretræning i år, men sejren blev med omkring et minut, så der må ligge noget naturlig fart på ryggraden.

HURTIGSTE MANDSKAB BLANDT rallysprintkørerne blev, Tommy Dam Jensen og Frank Carlsen i den hurtige BMW M3 E30, både mandskab og bilen burde køre mindst DSRS, en bil med suveræn lyd og fart, og styret med coolness af Tommy DJ, han kan bare styre den hidsige M3’er.

Det hele blev afsluttet med mad og hygge og en præmieoverrækkelse, og tidsplanen holdte hele vejen igennem, så alle kunne forlade Herning i rette tid. Et løb uden protester og med en flot sportslig afvikling, Tak IMK, i kan jeres kram.

Resultater : Rallyresult.dk

/Allan POST