Mobil 1 12 Hours of Sebring – og så dén den F1-debut i Melbourne.
Jan Magnussen er splittet mellem flere kontinenter, når han selv lørdag kører anden afdeling i Tudor United SportsCar Championship – og søndag kan se sin søn debuterer i F1 i Melbourne. Fire timer efter sit eget løbs afslutning sidder han plantet bag tv-skærmen for at se sin Magnussen jr. debutere i motorsportens absolutte kongeklasse.
“Jeg bliver nok ikke så snakkesalig som jeg plejer i denne weekend, lyder det fra Jan Magnussen,” som med et smil på læben hentyder til, at der venter ham sit livs største løb, når sønnen Kevin holder på startgridden i årets første Formel 1 Grand Prix i Melbourne.
Først og fremmest skal den 40-årige racerkører dog selv på arbejde, når han sammen med Antonio Garcia og tredjekører Ryan Briscoe skal forsøge at erobre sejren i det benhårde 12 Hours of Sebring — sæsonens andet løb i TUDOR United SportsCar Championship.
“Vi taler om et af de hårdeste løb i sæsonen, både på grund af de 12 timer, men samtidig fordi banen er så nådesløs ved materiellet,” forklarer Jan Magnussen.
“Første gang jeg kørte på Sebring troede jeg, det var løgn. Banen var oprindeligt en lufthavn, som blev anvendt til bombefly under Anden Verdenskrig, og dele af den består af gamle betonelementer, som har forskubbet sig med tiden og gør den så ujævn at køre på, at den havde været forbudt i Europa. Men udfordringen i at få bilerne indstillet til både at køre stærkt og samtidig holde, er jo netop med til at gøre løbet spændende,” lyder det fra racerkøreren.
Netop træningsrunderne torsdag og fredag bliver essentielle for Corvette-teamet, som ikke fik den bedste start på årets mesterskab, da Corvette #3 med Jan Magnussen, Garcia og Briscoe måtte udgå fra 24-timers-løbet på Daytona med samme type køleproblemer, som også gjorde løbet problematisk for søsterbilen, Corvette #4.
“Det er superfedt at være tilbage på banen, især efter hvad der skete på Daytona i januar, og foruden træningen i denne uge testede vi på Sebring i februar, hvilket har givet os en masse data at arbejde med. C7-modellen er stadig meget ny for os, og samtidig har vi en benhård konkurrent i Porsche, som ser ud til at have feltets hurtigste bil. Men for hver dag vi udvikler bilen, kommer vi tættere på, og jeg føler, at vi er et skridt længere fremme, end vi var på Daytona”
Fire gange har Jan Magnussen vundet 12 Hours of Sebring, alle gange for Corvette Racing, senest i 2008. Sidste års udgave var imidlertid et mareridt for Jan Magnussen, som udgik med gearkasseproblemer, hvilket gav den værst tænkeligt start på sæsonen rent pointmæssigt.
“Det må bare ikke ske i år, men det tror jeg nu heller ikke, det gør. Jeg er et positivt menneske og har altid høje forventninger. Fordi løbet er så langt, handler det om fart, men det handler også om alle mulige andre ting. Og det er netop alle de andre ting, som Corvette Racing er dygtige til at få til at fungere, og som flere gange har betydet, at vi har taget sejren fra de andre.”
Sådan køres Mobil 1 12 Hours of Sebring
Torsdag 13. marts
09.55 (14.55 dansk tid) — Træning #1
16.05 (21.05 dansk tid) — Træning #2
20.00 (01.00 dansk tid) — Træning #3
Fredag 14. marts
16.30 (21.30 dansk tid) — Kvalifikation
Lørdag 15. marts
10.15 (15.10 dansk tid) — RACE (12 timer)
Følg Corvette #3 og Mobil 1 12 Hours of Sebring live via IMSAs hjemmeside – find linket her.