Det var Citroën, Sebastien Loeb og ikke mindst sikkerheden, der sejrede i søndagens 4. afdeling af World Touring Car Championship (WTCC) – Verdensmesterskabet for standardvogne. Regnen silede ned dagen igennem og efter at dagens første løb var blevet afsluttet før tid, valgte løbsledelsen – for første gang i WTCC-historien – helt at aflyse Race 2 af sikkerhedsmæssige grunde.

Det er aldrig en ønskesituation, når vejret ikke arter sig. Og det kan ingen påstå, at det gjorde, da der skulle køres på Slovakia Ring i Slovakiet. Silende regn betød, at Race 1 godt nok blev startet, men efter syv omgange blev der sendt sikkerhedsbil på banen, hvilket i praksis betyder, at løbet er sat på stand-by og der ikke må overhales.

De kørte omgange tæller imidlertid med, og da godt 75 procent af løbsdistancen var tilbagelagt og der ikke var udsigt til at regnen ville høre op, blev løbet afsluttet, resultatet blev fastsat ud fra positionerne efter de syv omgange og der blev tildelt det fulde antal points i mesterskabet.

Race 1 afgjort i starten

Løbet var i praksis blevet afgjort allerede i starten, hvor den 9-dobbelte rallyverdensmester, Sebastien Loeb tog revanche for sin dårlige start på Hungaroring sidste søndag. Fra næstebedste startposition strøg han forbi team-kammeraten hos Citroën, José Maria López, som var startet fra pole-position, og afgav aldrig siden føringen i løbet. Loeb vandt foran López og på tredjepladsen kom Norbert Michelisz i Honda Civic.

Den regerende verdensmester, Yvan Müller i Citroën C-Elysée, var startet fra 3. pladsen, men han fik sluppet koblingen for tidligt, da starten gik. Selvom bilen holdt helt stille, inden han for alvor satte afsted, blev han, som reglementet påbyder, dømt for tyvstart, fordi bilen var i bevægelse i startøjeblikket. Han fik en gennemkørselsstraf (en tur gennem pitten ved lav fart), som betød at han sluttede løbet som nr. 10.

Honda uheldig

Rivalerne fra Honda gik det ikke meget bedre. I kraft af kvalifikationssystemet skulle Tiago Monteiro være startet fra poleposition i Race 2 med Gabriele Tarquini i 3. startposition. Men da løbet blev aflyst, fik de til deres store ærgrelse intet ud af det gode udgangspunkt. En vis trøst var det naturligvis, at Norbert Michelisz blev nr. 3, men det hjalp ikke Monteiro og Tarquini i kampen om kørernes VM.

Det er første gang i verdensmesterskabets 10-årige historie, at et WTCC løb må aflyses pga. vejrforholdene. Der var imidlertid flere grunde til aflysningen. For det første er WTCC-biler med deres meget høje effekt (400 hestekræfter) og forhjulstræk vanskelige at styre i regn, og da der i år køres efter et nyt reglement, har hverken deltagerne eller Yokohama, der leverer dækkene til alle deltagerne i verdensmesterskabet den nødvendige erfaring. Det har ganske enkelt ikke regnet tilstrækkeligt i den tid, man har testet bilerne. Det var grunden til at Race 1 blev elimineret efter de syv kørte omgange.

Men en anden og måske afgørende faktor var den omstændighed, at redningshelikopteren, der skulle kunne sættes ind i tilfældet af en alvorlig ulykke, ikke ville kunne gå på vingerne.

Resultat, Race 1, 4. afd. af WTCC 2014, Slovakia Ring, (Slovakiet):

1. Sebastien Loeb (FRA), Citroën C-Elysée WTCC, 8 omg.

2. José Maria López (ARG), Citroën C-Elysée WTCC, +1,105s.

3. Norbert Michelisz (HUN), Honda Civic WTCC, +2,435s

4. Tom Coronel (NLD), Chevrolet RML Cruze TC1, +4,081s.

5. Tom Chilton (GBR), Chevrolet RML Cruze TC1, +5,205s.

6. Gianni Morbidelli (ITA), Chevrolet RML Cruze TC1, +6,026s.

7. Tiago Monteiro (PRT), Honda Civic WTCC, +6,960s.

8. Gabriele Tarquini (ITA), Honda Civic WTCC, +7,410s.

9. Rub Huff (GBR), Lada Granta 1,6T, +8,359s.

10. Yvan Muller (FRA), Citroën C-Elysée WTCC, +9,457s.

 

Resultat, Race 2, 4. afd. af WTCC 2014, Slovakia Ring (Slovakiet):

Løbet blev aflyst.

 

VM-stillingen efter 4. afd. af WTCC 2014, Slovakia Ring, (Slovakiet):

1. José Maria López (ARG), Citroën, 138 points.

2. Sebastien Loeb (FRA), Citroën, 113 pts.

3. Yvan Muller (FRA), Citroën, 109 pts.

4. Tiago Monteiro (PRT), Honda, 71 pts.

5. Gabriele Tarquini (ITA), Honda, 52 pts.

6. Hugo Valente (FRA), Chevrolet, 47 pts.

 

 

Næste afdeling af WTCC finder sted d. 24.-25. maj på Salzburgring i Østrig:

 

TV-Plan for 5. afdeling af WTCC:

Eurosport International HD:

Lørdag d. 24. maj: 09:15-09:45: Kvalifikation

Søndag d. 25. maj: 09:45-10:45: Race 1 LIVE

Søndag d. 25. maj: 21:15-22:15: Race 2

 

Eurosports udsendelsesplan kan desuden ses via dette link: http://tv.eurosport.dk/tvschedule.shtml.

 

Andre værdifulde links til årets WTCC:

 

www.fiawtcc.com

www.yokohama-online.com

http://world.honda.com/WTCC

www.citroen.dk

www.motorsiden.dk

 

WTCC 2014 Fakta

 

Løbskalender

 

13.04 Marrakech, Marokko
20.04 Paul Ricard, Frankrig
04.05 Hungaroring, Ungarn
11.05 Slovakiaring, Slovakiet
25.05 Salzburgring, Østrig
08.06 Moscow, Rusland
22.06 Francorchamps, Belgien
03.08 Rio Hondo, Argentina
14.09 Sears Point, USA
12.10 Shanghai, Kina
26.10 Suzuka, Japan
16.11 Macau

 

Vigtige deltagere

 

Startnummer, kører, bilmærke

1. Yvan Muller (FRA), Citroën C-Elysée WTCC

2. Gabriele Tarquini (ITA), Honda Civic WTCC

3. Tom Chilton (GBR), Chevrolet Cruze TC1

4. Tom Coronel (NLR), Chevrolet Cruze TC1

6. Franz Engstler (GER), BMW 320 TC

9. Sebastien Loeb (FRA), Citroën C-Elysée WTCC

10. Gianni Morbidelli (ITA), Chevrolet Cruze TC1

11. James Thomson (GBR), Lada Granta 1,6T

18. Tiago Monteiro (POR), Honda Civic WTCC

27. John Filippi (FRA), SEAT León WTCC

37. José Maria Lopéz (ARG), Citroën C-Elysée WTCC

 

Billedetekst:

 

Sebastien Loeb førte det første løb på Slovakia Ring i sin Citroën C-Elysée foran teamkammeraten José Maria López og Norbert Michelisz i Honda Civic. Det var også rækkefølgende, da løbet blev flaget af.

 

Sebastien Loeb rykkede op på 2. pladsen i VM-kampen efter sejren på Slovakia Ring.

 

De to fabriks-Honda’er fik ikke den forventede fordel af startpositionerne i Race 2 – da løbet blev aflyst.