Sidst på formiddagen var de danske Le Mans deltagere samlet til pressemøde på Restaurant Bellahøj. Til stede var Jan Magnussen, Michael Christensen, Nicki Thiim, Marco Sørensen, Mikkel Mac og Christina Nielsen.

Mødet blev indledt af med en fortælling omkring Le Mans af DASU’s præsident Bent Mikkelsen gav en introduktion til hvad Le Mans er, og hvorfor det er så berømt, ikke bare i Danmrk. Hans påstand er at løbet har alle de indridigenser der skal til at lave et godt reacerløb. Herefter blev mikrofonen givet videre til DASU sportchef Bo Baltzer som kort introducerede alle de danske racerkører kort.

Herefter var det Mads Christensens tur til at interviewe alle de tilstedeværende danske racerkører, han mener dog at han har en så gennemtrængende stemme, at der ikke behøves mikrofon, så derfor blev den lagt væk med det samme.

Mads Christensen
Mads Christensen

Den første der blev udspurgt var Formula Racings Christina Nielsen, som er Le Mans rookie, og hun glæder sig rigtigt meget til at være den første kvindelige racerkøre på Le Mans. Hun virker en smule ydmyg overfor denne opgave, hvilket er både klogt og meget naturligt, men tag ikke fejl af hende, for hun har kørt rigtigt mange GT racerløb i denne sæson, så hun er maksimalt klar til denne opgave.  Herefter gik snakken meget på at det er en mandsdomineret verden, men det lader ikke til at signere hende. hun virker fuld af gå-på mod og hun glæder sig rigtigt meget til denne opgave.

Herefter videre til Mikkel Mac, som er den hurtigste af de tre hos Formula Racing. Han bliver rost rigtig meget af Mads Christensen, for at være den unge flotte fyr der tækkes pressen, og samtidig er han den hurtigste i bilen. Hans mål er selvfølgeligt at komme igennem løbet .

 

Formula racing
Formula racing

Sidste mand på holdet er Johnny Laursen, og som Mads Kristensen omtalte ham,  er han en gråsprængt herre med penge. Det faktum benægtede han ikke, men smilte bare. Hans mål med Le Mans er ikke og komme ud og køre hurtigst af alle GTE am klassen. Hans mål er derimod at være den hurtigste bronze køre i GTE am.

Generelt virker Formula racing teamet meget klar til opgaven, og som Christina siger, det er altid fedt og køre racerbil, og det bliver ikke dårligere af at det foregår på Le Mans banen.

Næste hotte emne var Jan Magnussen, som var hurtigste GTE pro chauffør på testdagen, hvilket han selvfølgeligt var rigtigt godt tilfreds med. Samtidig pointere han dog at gappet imellem top og bund ikke er stort i GTE pro klassen, så der kommer kolossal hårdt pres på materiellet i 2016 udgaven af Le Mans løbet.

Formula racing
Jan Magnussen

Mads Christinsen nævnte at det for anden gang, var Jan’s 17. Le Mans, og her hentydes selvfølgeligt Jan’s Corvette crash sidste år, som forhindrede teamet i at komme til start. Jan Nævnte i den forbindelse at der en masse regler for at have en reservebil med. Det har Corvette forsøgt at sno sig igennem, ved at have en ‘udstillings bil’ med, som der jo kan lånes stumper fra, hvis det bliver nødvendig.

Så blev Jan spurgt til de nye Ford GT’er, med V6T motor, og hans hurtige kommentar var ‘den lyder lidt fesen’, og smilede. Herefter kom der lidt mere alvor, hvor han erkender at Ford har en hurtig bil, men at den stadig mangler lidt for at være med helt fremme. Han indrømmer dog at der er flere ting omkring den han godt ville have på Corvetten.

Jan kommer kun til Le Mans med et formål og det er en sejr, så det er helt klart målet.

Næste mand i den varme stol var Michael Christensen, der i år køres for Dempsey-Proton Racing i en semi-fabriks Porsche 911. Michael er som altid meget stille og ydmyg, og han lægger ikke skjul på at der skal arbejdes rigtigt meget med teamets Porsche. Som han udtrykte det ‘vi skal forsøge at få det bedste ud af den Porsche’

Michael Christensen
Michael Christensen

Jeg fornemmede at Michael godt ved at det her bliver svært, men at det samtidig er vigtigt for hans karriere, at vise at han får minimum 100% af enhver Porsche. Michael har dog som altid det gode humør med sig, og det er vigtigt i forhold til at kunne kæmpe maksimalt for at få bilen igennem løbet med et godt resultat.

Det sidste hold i spørgerunden  var Youngdrivers teamet aka Dane Train, med Marco Sørensen og Nicki Thiim. De to gutter har det rigtigt sjov sammen, som billedet viser, men der er selvfølgeligt også en masse alvor på holdet. De lægger på ingen måde skjul på at WEC sæsonen indtil videre har været hård. Holdet taler rigtigt meget om dæk, og det er helt naturligt når de er ene om at benytte Dunlop dæk i GTE pro klassen.

Nicki Thiim & Marco Sørensen
Nicki Thiim & Marco Sørensen

De forklarede dog begge to at det er helt bevist fra Aston Martins side at vælge Dunlop som partner, for så kan dækkene optimeres til netop deres bil, hvilket ikke er muligt hos Michelin.

De erkender dog at de på ingen måde er i mål med dækudviklingen, men at de håber på at Dunlop har nogle gode dæk klar til Le Mans. De påpeger dog at det bliver noget skidt hvis det kommer til at regne rigtigt meget på Le Mans, for her har Dunlop ikke ret gode dæk, endnu.

Generelt var der stor optimisme omkring de danske Le Mans deltagere, og glæden og forventningerne var store til den kommende uge, så vi kan kun glæde os.