Denne artikel er bragt i Autosport #4 2021. Autosport er Danmarks eneste dedikerede bilsportsmagasin, og du kan modtage det ved at blive medlem af en af klubberne i DASU. Find din klub her.

Tekst og fotos: Morten Alstrup

Er man gået igennem ryttergården til et kartingarrangement i år, har man måske stødt på et telt dekoreret med klare gule og grønne signalfarver foruden teksten Driver Academy.

”Bjørn Thomas Smith, der er far til en af vores kørere, sagde, at vi skulle have nogle farver på teltet og karterne, så folk kunne se os, og jeg må give ham ret. Vi var vidt omkring i farvevalget, men Bjørn fik sin vilje, og det var godt.”

Ordene kommer fra Thor Lindenskov, der er manden bag det nye team. Men Driver Academy handler ikke bare om et flot ydre.

”Hele setuppet startede med min søn, Villads, som begyndte i sporten for ti år siden. Vi havde kørt på et meget lavt budget gennem mange år og var tilknyttet TK Racing, hvor Tommy Jacobsen hjalp os, men da han startede hos One Engine, begyndte vi for os selv,” forklarer Thor Lindenskov. ”Villads og jeg stod dog ikke helt alene med det, for Martin Sørensen havde længe fungeret som vores motormand, mens Ole Keller har hjulpet os ude på banen med undervisning. Vi fik os alle fire en lang snak og diskuterede, om vi måske skulle starte et team selv for at hjælpe nogle andre, ligesom vi var blevet hjulpet. Så slog vi i gang.”

Driver Academy blev etableret i sommeren 2020, og efter at det i første omgang blot bestod af Villads Lindenskov, er teamet på kørersiden blevet firdoblet. Det drejer sig om Viktor Smith, Christian Pedersen og Frederik Pedersen.

”Vi har kun fokus på kørerne,” siger Thor Lindenskov. ”Vores koncept går alene ud på talentudvikling og at gøre den enkelte kører bedre. Vores race-motorer tager One Engine sig af, men ellers står Martin Sørensen for driften af de øvrige motorer i teamet.”

Læremesteren bliver udfordret

Når Thor Lindenskov siger vi, er det ikke nogen tilfældighed. Hans 16-årige søn spiller trods sin unge alder også en central rolle i Driver Academys setup.

”Siden jeg startede i Cadett Mini har min far og jeg været sammen om det, og jeg synes bare, at det var megafedt, da han fik ideen om at oprette vores eget team og komme i gang med det. Vi skulle ikke bare gøre noget sammen med nogle venner, men også prøve at udvikle andre kørere,” fortæller Villads Lindenskov.

”Jeg vil faktisk sige, at det også udvikler mig meget ved at hjælpe de andre kørere i teamet, for jeg skal hele tiden omformulere det, som jeg gør, så det er nemt at forstå for de andre, så de selv kan omsætte det bag rattet i karten. Hvad kan jeg gøre bedre? Når man snakker med de andre, tænker man også meget, så jeg har faktisk selv fået rigtig meget ud af det.”

To af de tre andre kørere, som indgår i Driver Acedamy, kører lige som Villads Lindenskov i OK Junior,

”De er lynhurtige, og de er nogen gange blevet svære at overhale, så det har også presset mig til at køre stærkere. De er blevet megahurtige, så efterhånden ser jeg dem lidt som konkurrenter,” siger Villads Lindenskov. Men han fortryder ikke, at han har øset ud af sin erfaring.

”Overhovedet ikke, fordi det er fedt, at vi får mere konkurrence i Danmark. Jo mere og jo bedre, vi bliver i Danmark, jo bedre bliver vi også internationalt, og vi har i forvejen et

højt niveau i Danmark. Det ser vi også, når de andre danske kørere kommer til Italien eller Tyskland. Det er fedt at se, at der er flere danskere, som tager scenen.”

Thor Lindenskovs princip for sit team er, at det skal handle om, hvad sker ude på banen. Ikke hvad der sker i skrueteltet.

”Det handler meget om track walk og datalogging. At kikke på et kort med banen og hele tiden analysere tingene. Det bruger vi meget tid på,” siger han. ”Selvfølgelig har vi styr på kart og motor, men vi har valgt, at vores primære fokus skal være på kørerne.”

”Vi bruger meget datalogging, og da Villads har kørt i mange år, tager vi udgangspunkt i hans data, når vi arbejder med de andre kørere i teamet. Hvis der er 12 sving på banen, sætter vi f.eks. fokus på de tre vigtigste sving, når vi arbejder med de andre kørere i teamet. To af kørerne deltager i samme klasse som Villads, så vi har virkelig kunnet flytte dem. Det er sjovt at se unge mennesker gøre fremskridt.”

Udnytte andres erfaring

Thor og Villads Lindenskov er begge medlemmer af Søndersø Karting Klub. Det er også derfra, at de andre medlemmer af Racing Academy er kommet. Selv om Kim Hansen stadig skruer på karterne, er hans to drenge Frederik og Christian blevet en del af teamet.

”Jeg valgte, at de skulle blive en del af Driver Academy, fordi vi bare lå og kørte i en ring, og der ikke skete mere. Vi var nødt til at få lidt hjælp for at få bragt dem videre og få hurtige tider, for jeg kunne ikke,” indrømmer Kim Hansen. ”Jeg har også kørt selv, men jeg startede som en voksen mand, og det er ikke det samme.”

”Når vi lægger så megen tid og så mange kræfter i det – og også penge – er det en stor fordel, at vi får den hjælp, der skal til.”

Kim Hansen har hurtigt oplevet fordelen ved at kunne trække på den erfaring, som andre kartingforældre har oparbejdet.

”Min yngste søn har kun kørt et år, men han har fået den rigtige hjælp fra start, så han ligger ikke bare og kører rundt, men han har hurtigt fået den samme fart som de to andre OK Junior-kørere i teamet,” siger Kim Hansen. ”Min ældste søn har kørt i flere år, men jeg har som far ikke kunnet give ham den rigtige sparring, men den har vi fået her. Det har faktisk givet os et helt sekund, og et sekund er rigtig meget i gokartsporten. Vi er stadigvæk bagud, men det går den rigtige vej, og vi kan se, at der sker fremskridt.”

Vil du også modtage Autosport? Du kan modtage det ved at blive medlem af en af klubberne i DASU. Find din klub her.

  • Er man gået igennem ryttergården til et kartingarrangement i år, har man måske stødt på et telt dekoreret med klare gule og grønne signalfarver foruden teksten Driver Academy. ”Bjørn Thomas Smith, der er far til en af vores kørere, sagde, at vi skulle have nogle farver på teltet og karterne, så folk kunne se os, og jeg må give ham ret. Vi var vidt omkring i farvevalget, men Bjørn fik sin vilje, og det var godt.”
  • Er man gået igennem ryttergården til et kartingarrangement i år, har man måske stødt på et telt dekoreret med klare gule og grønne signalfarver foruden teksten Driver Academy. ”Bjørn Thomas Smith, der er far til en af vores kørere, sagde, at vi skulle have nogle farver på teltet og karterne, så folk kunne se os, og jeg må give ham ret. Vi var vidt omkring i farvevalget, men Bjørn fik sin vilje, og det var godt.” Foto: Morten Alstrup
  • Er man gået igennem ryttergården til et kartingarrangement i år, har man måske stødt på et telt dekoreret med klare gule og grønne signalfarver foruden teksten Driver Academy. ”Bjørn Thomas Smith, der er far til en af vores kørere, sagde, at vi skulle have nogle farver på teltet og karterne, så folk kunne se os, og jeg må give ham ret. Vi var vidt omkring i farvevalget, men Bjørn fik sin vilje, og det var godt.” Foto: Morten Alstrup